اعتراض و مطالبه سهامداران خرد پتروشیمی تندگویان به مدیران شرکت

سهامداران اقلیت و خرد شرکت پتروشیمی تندگویان در نامه‌ای از مدیران این شرکت خواستند از هرگونه اقدام بعدی در راستای واردات و عرضه تلفیقی که خلاف صرفه است اجتناب کنند.
سهامداران

به گزارش مسیر انرژی به نقل از فردای اقتصاد؛ سهامداران اقلیت و خرد شرکت پتروشیمی تندگویان در نامه‌ای از مدیران این شرکت خواستند از هرگونه اقدام بعدی در راستای واردات و عرضه تلفیقی که خلاف صرفه و صلاح سهامداران این شرکت و سهامداران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و سهامداران عدالت است، اجتناب کند.

گفته می‌شود «شگویا» در بازه زمانی سه‌ماهه دهم خرداد تا هفتم شهریور با واردات ۱۸هزار تن پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری و عرضه آن در بورس کالا با عنوان عرضه تلفیقی به سهامداران خرد خسارات هزار میلیارد تومانی در قالب عدم‌النفع وارد کرده است.

این دومین نامه نهادهای مالی طی یک ماه اخیر است که در نقش سرمایه‌گذار فعال (Active Investor) ظاهر شده‌اند و انتظار می‌رود این رویه به بهبود فضای حکمرانی بنگاه‌های اقتصادی کمک کند. در نامه پیشین نسبت به گران بودن واگذاری سهام شرکت نفت سپاهان (شسپا) به پالایش نفت اصفهان (شپنا) اعتراض شده بود که پس از این نامه، انجام معامله مزبور ملغی شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس سید رضا قاسمی شهری

مدیر عامل محترم شرکت پتروشیمی شهید تندگویان
با عرض سلام و احترام
متاسفانه شرکت پتروشیمی تندگویان در بازه زمانی سه ماهه دهم خرداد تا هفتم شهریور ماه سال جاری با واردات ۱۸ هزار تن پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری و عرضه آن در بورس کالا با عنوان عرضه تلفیقی خسارت بزرگی به شرح ذیل به سهامداران خود وارد نموده است.
شرکت در بازه زمانی دو ماهه ابتدای سال هشتم فروردین تا سوم خرداد و تا قبل از انجام واردات و عرضه تلفیقی ۵۱ هزار تن پت بطری را با قیمت متوسط هر کیلو ۶۱ هزار تومان در بورس کالا به فروش رسانده بود در حالی که در بازه زمانی سه ماهه خرداد تا شهر پورو به دلیل واردات و عرضه تلفیقی پت بطری که توسط
کالا
شرکت انجام گرفت ۷۷ هزار تن از محصول تولیدی پت بطری تندگویان با کاهش قیمت قابل توجه روبرو شد و با نرخ هر کیلو ۴۵ هزار تومان در بورس – معامله گردید. اعداد فوق نشان دهنده آن است که انجام واردات توسط شرکت آن هم فقط در یک بازه زمانی سه ماهه بالغ بر هزار میلیارد تومان خسارت در قالب عدم النفع به آحاد سهامداران خرد و عمده شرکت وارد کرده است.
لازم به یادآوری است این اقدام در حالی صورت گرفته که مجتمع عظیم پتروشیمی شهید تندگویان پس از گذشت ۲۵ سال از آغاز عملیات احداث و ۱۸ سال از آغاز بهره برداری و با صرف هزینه سرمایه گذاری بالغ بر ۱ میلیارد دلار و ارزش جایگزینی ۱.۴ میلیارد دلار در طی مدت ۱۸ سال بهره برداری و از آغاز تولید تا کنون در مجموع فقط ۶۰۰ میلیون دلار سودآوری داشته و هنوز بخش بزرگی از سرمایه اولیه آن نیز بازگشت نگردیده که با ادامه این وضعیت نیز انجام هر گونه سرمایه گذاری جدید در حوزه تولید محصولات پلی اتیلن ترفتالات در کشور هیچ گونه توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
لذا سهامداران اقلیت و خرد شرکت پتروشیمی شهید تندگویان ضمن تشکر از زحمات هیئت مدیره محترم و مدیر عامل محترم در خلق دستاوردها و همچنین اداره موفق شرکت اکیداً درخواست میکنند از هر گونه اقدام بعدی در راستای واردات و عرضه تلفیقی که خلاف صرفه و صلاح سهامداران شرکت و همچنین سهامداران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سهامداران سهام عدالت می باشد جداً اجتناب نمایند.
همچنین در رابطه با تعیین قیمت پایه عرضه محصولات پلی اتیلن ترفتالات در بورس کالا مطابق با مصوبه جلسه ۱۴۰۲/۵/۲۲ هیئت وزیران، از آن جا که در مصوبه مذکور تصریح گردیده است که به منظور تنظیم بازار نوشیدنیها و صنعت نساجی، قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات در بورس کالا از طریق تعدیل بهای خوراک دریافتی تعدیل خواهد شد لذا از هیئت مدیره و مدیر عامل محترم تقاضا داریم در تطابق با متن صریح مصوبه فقط و تنها در صورتی که نرخ خوراک شرکت با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی صورتحساب شود نرخ پایه محصولات شرکت نیز با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تعیین گردد.

اعتراض سهامدارن به پتروشیمی تندگویان

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=11791

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پتروشیمی