به گزارش مسیر انرژی به نقل از تسنیم، وضعیت مصرف بنزین در کشور به جایی رسیده است که حاکمیت باید سیاستی را در راستای اصلاح وضعیت آن به اجرا بگذارد. شرایط فعلی این است که سقفی برای مصرف بنزین با قیمت یارانهای وجود ندارد. هر کس به هر مقدار که بخواهد میتواند از بنزین با قیمت یارانهای استفاده کند.
وضعیتی که در بالا توضیح داده شد، تماماً به ترویج پرمصرفی میانجامد. زیرا هر چقدر افراد بنزین بیشتری مصرف کنند، از یارانه بیشتری بهره میبرند. در این وضعیت، اغنیا که گاهاً چندین خودرو دارند، از یارانه چندین برابری نسبت به کسانی که اصلاً خودرو ندارند، استفاده میکنند.
اخیراً دولت طرحی را در زمینه سه نرخی کردن قیمت بنزین مطرح کرده است. بر این اساس، ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۴۰ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی عرضه میشود و مازاد بر این مقدار نیز با نرخ سوم در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد.
به زعم بسیاری از کارشناسان، سه نرخی کردن بنزین به جز این که به افزایش درآمدهای دولت بیانجامد و نارضایتی عمومی ایجاد کند، نتیجه دیگری ندارد. به عبارت دیگر، مشکلاتی که قرار است حل و فصل شود، از جمله قاچاق بنزین، مصرف بی رویه و بی عدالتی در توزیع یارانه بنزین به قوت خود باقی است.
از نظر بسیاری، در شرایط فعلی بهترین راهکار برای برونرفت از مشکلات حوزه بنزین این است که به اختصاص سهمیه بنزین به نفر اقدام شود.
نظرات رمضان رحیمی دشتلویی، نماینده فلاورجان در مجلس را در ادامه در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و رفع مشکلات کشور در این زمینه میخوانید.
رحیمی در ارتباط با پیشنهاد اخیر دولت مبنی بر سه نرخی کردن بنزین تصریح کرد: واقعیت این است که ما در حوزه بنزین وضعیت خوبی نداریم و باید برای حل مشکلات این بخش چارهاندیشی انجام شود. شواهد نشان میدهد که مصرف سرانه بنزین در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر بالاست.
وی ادامه داد: واردات بنزین در کشور زیاد است و باید به کنترل آن بپردازیم. در همین راستا، نیاز است به ساماندهی امور در حوزه بنزین پرداخته شود و توزیع یارانه به صورت دقیق صورت بگیرد. مجلس پیشنهاداتی را در این زمینه به دولت داده است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین پیشنهادات در زمینه حل مشکلات حوزه بنزین این است که بنزین سهمیهای به کدملی افراد تعلق پیدا کند و یکپارچهسازی در این زمینه صورت بگیرد. بنزین به نفر هیچ یک از معایب بنزین سه نرخی نظیر عدم اثرگذاری بر قاچاق سوخت یا عدم بهبود وضعیت مردم را ندارد و در عوض منجر به تقویت درآمد خانوادههای با مصرف پایین بنزین و همچنین بهبود ضریب جینی و حرکت به سمت بهینهسازی مصرف بنزین نیز خواهد شد و قاچاق غیررسمی را حذف خواهد کرد.
