صادرات پتروشیمی نوری در سراشیبی/ پارازایلین از بازارهای صادرات حذف شد

فروش صادراتی پتروشیمی نوری در ۵ ماهه نخست امسال کاهش شدیدی را تجربه کرده و از حدود ۲۱ همت در مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۵ همت رسیده است.
صادرات پتروشیمی نوری در سراشیبی/ پارازایلین از بازارهای صادرات حذف شد

به گزارش مسیر انرژی، درست در روزهایی که کشور با کمبود منابع ارزی دست و پنجه نرم می کند، صادرات پتروشیمی نوری کاهش شدیدی را تجربه می کند.

گزارش های منتشر شده در کدال نشان می دهد که فروش صادراتی این مجتمع از حدود ۸۷۵ هزار تنی در سال گذشته به حدود ۵۸۳ هزار تن رسیده است هم زمان با کاهش مقدار صادرات، درآمدهای ارزی این شرکت هم افت حدود ۶ همتی را تجربه کرده است. آمارها نشان می دهد که درآمد صادراتی پتروشیمی نوری در ۵ ماهه نخست سال گذشته حدود ۲۱ همت بوده حال آنکه این شاخص در تا پایان مرداد امسال به حدود ۱۵ همت کاهش یافته است

گزارش های منتشر شده در کدال نشان می دهد که فروش صادراتی این مجتمع از حدود ۸۷۵ هزار تنی در سال گذشته به حدود ۵۸۳ هزار تن رسیده است هم زمان با کاهش مقدار صادرات، درآمدهای ارزی این شرکت هم افت حدود ۶ همتی را تجربه کرده است. آمارها نشان می دهد که درآمد صادراتی پتروشیمی نوری در ۵ ماهه نخست سال گذشته حدود ۲۱ همت بوده حال آنکه این شاخص در تا پایان مرداد امسال به حدود ۱۵ همت کاهش یافته است.

جالب است که بدانید امسال نوری حتی یک کیلو گرم هم پارازایلین صادر نکرده حال آنکه مقدار صادرات این محصول با ارزش افزوده بالا در مدت مشابه سال گذشته از محل صادرات ۳۳ تن از این محصول حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود. صادرات ارتوزایلین هم از حدود ۳۲۰۰ تن به ۱۳۸۰ تن کاهش یافته است.

مسولان این شرکت یکی از عوامل اصلی کاهش صادرات را فروش بالای ریفورمیت به پالایش و پخش اعلام می کنند. اما به نظر می رسد که آقای تقی صانعی باید فکر جدی به حال این بخش بکنند و کمی بیشتر برای حضور در بازارهای صادراتی برنامه ریزی کند.

برخلاف فروش صادراتی، فروش داخلی این مجتمع شرایط خوبی را سپری می کند به حدود یک میلیون و ۳۸۸ هزار تن به ارزش حدود ۴۳ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان رسیده است. گزارش های کدال حاکی از این است که فروش داخلی نوری در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن به ارزش ۲۳ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان بوده است

اما برخلاف فروش صادراتی، فروش داخلی این مجتمع شرایط خوبی را سپری می کند به حدود یک میلیون و ۳۸۸ هزار تن به ارزش حدود ۴۳ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان رسیده است. گزارش های کدال حاکی از این است که فروش داخلی نوری در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن به ارزش ۲۳ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان بوده است.

فروش داخلی بهتر شد اما صادرات نه

نوری با سرمایه ثبت شده ۹,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۴ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۳/۱۲/۳۰ مبلغ ۴۷۳,۷۶۵,۲۹۲ میلیون ریال درآمد فروش داشته است. گزارش کدال نشان می دهد که طب عملکرد ۵ ماهه مجموع فروش این شرکت(داخلی و خارجی) حدود ۵۹ هزار و ۸۳۵ میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ هزار میلیارد رشد را نشان می دهد. اما باید توجه داشت که این رشد حاصل فروش بیشتر در بازار داخلی بوده و در عمل تاثیری در بهبود درآمدهای ارزی کشور نداشته است.

محصولات آروماتیک شرکت پتروشیمی نوری شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین هستند که جزو محصولات اصلی و نهایی این مجتمع طبقه‌بندی می‌شوند. این محصولات در صنایع پایین‌دستی مانند سموم دفع آفات، صنایع رنگ‌سازی، رزین‌ها، بطری‌های یکبار مصرف، تهیه اتیل بنزن و فنل، مواد شوینده، تولید پلی‌استرها و… مورداستفاده قرار می‌گیرند. محصولات فرعی مجتمع نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خوراک‌های واحدهای الفینی و همچنین قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی، پتروشیمیایی و سوخت هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=20284

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پتروشیمی