صرفه‌جویی ارزی با بومی‌سازی اقلام راهبردی صنعت گاز در دولت سیزدهم

صرفه‌جویی ارزی ۵۰ میلیون یورویی در دو سال گذشته به‌واسطه حرکت در مسیر تکمیل زنجیره توسعه فناوری و ‌بومی‌­سازی اقلام راهبردی در صنعت گاز خبر داد.
صرفه‌جویی ارزی

به گزارش مسیر انرژی به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از صرفه‌جویی ارزی ۵۰ میلیون یورویی در دو سال گذشته به‌واسطه حرکت در مسیر تکمیل زنجیره توسعه فناوری و ‌بومی‌­سازی اقلام راهبردی در صنعت گاز خبر داد.

محسن مظلوم فارسی‌باف با تبریک هفته دولت درباره مجموعه اقدام‌ها و فعالیت‌های شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم طی دو سال گذشته گفت: عمده فعالیت‌های این مدیریت در حوزه توسعه فناوری و حمایت از ساخت داخل تعریف شده که با اقدام‌هایی مانند راه‌اندازی انستیتوهای تحقیقاتی شرکت ملی گاز با همکاری ۱۲ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور و خودکفایی و ‌بومی‌­سازی اقلام و تجهیزات راهبردی مورد تقاضای صنعت گاز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های همکاری این مدیریت با دانشگاه‌های کشور افزود: در زمینه مایع‌­سازی گاز طبیعی با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و صنعت نفت، در زمینه فرآورش گاز طبیعی، پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیر، در زمینه ساخت توربین گازی، دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت توربوکمپرسور نفت و در زمینه اندازه‌­گیری هوشمند گاز، دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری دانشگاه‌های سهند تبریز و تربیت مدرس شیراز، پروژه‌هایی در حال اجراست.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: بهره‌گیری از توان بالقوه علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در فرآیندهای اولویت‌دار و کلیدی طرح‌های توسعه‌ای صنعت گاز همسو با اسناد بالادستی که در ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی برنامه ملی با عنوان «توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین دستی توسعه بازار» تصویب شده، انجام شده است.

فارسی‌باف همچنین درباره اقدام‌ها در زمینه  خودکفایی و بومی‌­سازی اقلام و تجهیزات راهبردی مورد تقاضای صنعت گاز گفت: در این باره  ۲۵ مورد قرارداد امضا شده که ۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: شناسایی و تجمیع‌ تقاضاهای اولویت‌دار، ارزیابی شرکت‌های استارت‌­آپی، دانش‌بنیان و فناور توانمند و تکمیل زنجیره توسعه فناوری و بومی‌­سازی اقلام راهبردی، سه گام اصلی در اجرای این فرآیند است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در پایان با اشاره به مهم‌ترین دستاوردها با هدف تکمیل زنجیره توسعه فناوری و بومی­‌سازی اقلام راهبردی یادآور شد: در زمینه توسعه فناوری و بومی‌سازی از طریق انستیتوهای تحت حمایت، اجرای توربین ملی با طرح ارتقای HAS و آنتی‌آیسینگ از مهم‌ترین اقدام‌ها در این بخش است، همچنین در زمینه توسعه فناوری و بومی­‌سازی از طریق قراردادهای ساخت اول و توسعه فناوری و بومی‌سازی از طریق قراردادهای انتقال فناوری با شرکت‌های دانش‌­بنیان نیز اقدام‌های مهمی انجام شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=10508

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل