پالایشگاه بندرعباس رکوردار سقوط سود آوری شد!

درحالي پالايشگاه بندرعباس سال مالي 1402 را به پايان رساند كه با افت 31 درصدي سود خالص به رقم 210 تومان براي هر سهم خود ثبت كرد.  
پالايشگاه بندرعباس ركوردار سقوط سود آوري شد!

به گزارش مسیر انرژی، درحالی پالایشگاه بندرعباس سال مالی ۱۴۰۲ را به پایان رساند که با افت ۳۱ درصدی سود خالص به رقم ۲۱۰ تومان برای هر سهم، بیشترین افت سودآوری را در میان چهار پالایشگاه بورسی کشور به نام خود ثبت کرد.
شرکت پالایش نفت بندرعباس که تا پیش از سال ۱۴۰۲، از روند مناسبی در تولید ، فروش و سودآوری برخوردار بود، همزمان با تغییر مدیریت، با افت شدید سود از سال گذشته مواجه شده که بررسی این تغییرات خالی از لطف نخواهد بود.
معرفی پالایشگاه نفت بندرعباس
فعالیت اصلی شرکت پالایش نفت بندرعباس، انجام عملیات پالایش نفت خام و سایر هیدروکربورها است که با پالایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی حدود ۱۶ درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.
فرآورده‌های اصلی شرکت شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی سبک و سنگین است که جهت توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل داده می‌شود. فرآورده‌های ویژه شرکت نیز شامل نفتا، وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، لوبکات، آیزوریسایکل، گوگرد، انواع حلال‌ها و پروپان هستند که از طریق بورس کالا و انرژی عرضه می‌شوند.
ثبت بیشترین افت سودآوری در شبندر
مطابق با گزارش عملکرد مالی سال ۱۴۰۲ منتشر شده در سامانه کدال، شرکت پالایش نفت بندرعباس تنها ۲۱۰ تومان برای هر سهم سودآوری داشته که این رقم افت ۳۱ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می دهد. از این رو شبندر بیشترین عقبگرد در سودآوری را در میان چهار شرکت پالایشی حاضر در بورس تهران را در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده است.
در نمودار زیر تغییر درصدی سود خالص برای هر چهار شرکت پالایشی در سال ۱۴۰۲ نشان داده که بیشترین افت متعلق به شبندر است.

رشد اندک درآمدهای عملیاتی باوجود افزایش نرخ ارز
البته در خصوص درآمدهای عملیاتی نیز این شرکت بیشترین درصد افت درآمد را در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده که در جدول زیرنمایش داده شده است.

مطابق با جدول بالا، کمترین رشد درآمد عملیاتی باوجود افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ متعلق به پالایشگاه بندرعباس با رقم ۳۳۴ هزار میلیارد تومان است.
هزینه های مالی شبندر ۵۱ درصد افزایش یافت
البته گفتنی است هزینه های مالی شرکت نیز در سال گذشته با رشد ۵۱ درصدی به رقم ۱۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته که یکی از عوامل کاهنده سود خالص شبندر است.
اشتباهی که به تعلیق نماد انجامید
از سوی دیگر باید توجه داشت که سهامداران شبندر فقط از این آفت سودآوری متضرر نشدند بلکه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری، صورت مالی حسابرسی نشده سال ۱۴۰۲ در کدال منتشر شد که سود خالص شرکت را ۴۰ درصد کمتر از سال ۱۴۰۱نشان داد درحالیکه در واقعیت این سود ۳۱ درصد کمتر از ۱۴۰۱ است. براساس این گزارش که بعدا اصلاحیه آن منتشر شد، شبندر سود هر سهم سال مالی قبل را ۱۸۳۱ ریال اعلام کرده بود که با وجود منتفی شدن بند س تبصره ۶ قانون بودجه و بدون توجه به این موضوع حذف شده، این بند مالیاتی را لحاظ کرده بود که با تعجب و انتقاد سهامداران این شرکت و کارشناسان همراه شد. در نتیجه این اشتباه، گروه پالایشی در روز ۳۰ اردیبهشت با افت شدید قیمت مواجه و همچنین نماد شرکت به مدت دو هفته تعلیق شد.
توقف روند افزایش سودآوری در یک سال گذشته
از سوی دیگر با نگاهی به روند سودآوری شرکت پالایش نفت بندرعباس در خلال سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ درمی‌یابیم که پس از سه سال، شاهد توقف رشد سود هر سهم و نزولی شدن EPSشبندر در سال ۱۴۰۲ هستیم.
در جدول پیش رو، مقادیر سود هر سهم شرکت بین سال های۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ مورد مقایسه قرار گرفته است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=19595

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

نفت