افزایش چشمگیر ذخیره سازی نفت خام چین در ماه دسامبر

آمارهای اولیه نشان می دهد حدود 1.39 میلیون بشکه در روز به ذخایر نفتی چین در دسامبر اضافه شد که نسبت به حدود 20000 بشکه در روز در نوامبر به بالاترین میزان رسید.
افزایش چشمگیر ذخیره سازی نفت خام چین در ماه دسامبر

به گزارش مسیر انرژی و به نقل از بازار نفت گاز پتروشیمی، چین حجم ذخایر نفت خام خود را در ماه دسامبر افزایش داد زیرا قیمت‌های پایین‌تر پالایشگاه‌ها را تشویق به افزایش واردات و حفظ سطوح بالای توان عملیاتی در کارخانه‌های خود کرده است.

آمارهای اولیه نشان می دهد حدود ۱.۳۹ میلیون بشکه در روز به ذخایر نفتی چین در دسامبر اضافه شد که نسبت به حدود ۲۰۰۰۰ بشکه در روز در نوامبر و بالاترین میزان جریان به مخازن ذخیره سازی از ژوئن سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

برای سال ۲۰۲۳، چین به طور کلی حدود ۷۶۰۰۰۰ بشکه در روز به ذخایر اضافه کرد که نسبت به ۷۴۰۰۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ اندکی افزایش داشت.

چین حجم نفت خام ورودی یا خروجی از ذخایر استراتژیک و تجاری را فاش نمی کند، اما می توان با کسر مقدار نفت خام فرآوری شده از کل نفت خام موجود از واردات و تولید داخلی، تخمین زد.

حجم کل نفت خام موجود در دسامبر ۱۵.۵۴ میلیون بشکه در روز بود که شامل واردات ۱۱.۳۹ میلیون بشکه در روز و تولید داخلی ۴.۱۶ میلیون بشکه در روز بوده است.

پالایشگاه ها در ماه دسامبر ۱۴.۱۵ میلیون بشکه در روز فرآوری کردند که ۱.۳۹ میلیون بشکه در روز مازاد را برای انبارهای تجاری یا استراتژیک در دسترس باقی گذاشت.

جریان‌های ذخیره‌سازی قوی در ماه دسامبر با الگوی ایجاد شده در سال ۲۰۲۳ مطابقت دارد، جایی که پالایشگاه‌ها تمایل دارند زمانی که قیمت‌های نفت را پایین می‌دانند ذخایر خود را افزایش دهند، اما زمانی که معتقدند قیمت‌ها خیلی سریع یا خیلی زیاد افزایش یافته است، عقب‌نشینی می‌کنند.

نیمه اول سال ۲۰۲۳ چین شاهد افزایش شدید موجودی انبارها بود که به طور متوسط ۹۵۰۰۰۰ بشکه در روز ثبت شده است و اوج آن ۲.۱ میلیون بشکه در روز در ژوئن بود.

جریان ذخیره‌سازی ژوئن پس از آن اتفاق افتاد که قیمت‌های آتی نفت برنت به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۲۳ رسید و در ۲۰ مارس به ۷۰.۱۲ دلار در هر بشکه معامله شد.

در مقابل، زمانی که قیمت نفت برنت پس از آنکه عربستان سعودی، یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش تولید را در پایان ژوئن اعلام کرد، به شدت شروع به افزایش کرد، پالایشگاه‌های چین شروع به کاهش واردات و جریان به انبارها کردند.

آنها حتی تا آنجا پیش رفتند که در ماه های ژوئیه و سپتامبر، زمانی که فرآوری از کل نفت خام موجود فراتر رفت، ذخایر نفتی خود را کاهش دادند.

با این حال، زمانی که قیمت نفت خام در سه ماهه چهارم در بحبوحه نگرانی ها در مورد وضعیت تقاضای جهانی شروع به کاهش کرد، چین شروع به افزایش واردات و از سرگیری ذخیره سازی نفت خام کرده است.
انتهای پیام/

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=16097

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل