امروز: یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴

امکان جایگزینی مصرف ۲۰ میلیون لیتر بنزین با CNG طی چند ماه

امکان جایگزینی مصرف 20 میلیون لیتر بنزین با CNG طی چند ماه، دبیر انجمن صنفی CNG کشور گفت: اگر سیاست‌های حمایتی دولت اصلاح شود، می‌توان طی چند ماه 15 تا 20 میلیون مترمکعب مصرف CNG را افزایش داد که معادل صرفه‌جویی روزانه همین مقدار بنزین است.
به گزارش مسیر انرژی به نقل از تسنیم، احسان جان‌محمدی، دبیر انجمن صنفی CNG کشوراظهار داشت: درحال حاضر حدود 2300 جایگاه CNG در کشور فعال هستند که در مجموع ظرفیت عرضه روزانه بیش از 40 میلیون مترمکعب گاز طبیعی را دارند، اما تنها نزدیک به 15 میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود.

به گزارش مسیر انرژی به نقل از تسنیم، احسان جان‌محمدی، دبیر انجمن صنفی CNG کشوراظهار داشت: درحال حاضر حدود ۲۳۰۰ جایگاه CNG در کشور فعال هستند که در مجموع ظرفیت عرضه روزانه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را دارند، اما تنها نزدیک به ۱۵ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر سیاست‌های حمایتی دولت اصلاح شود، می‌توان طی چند ماه ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب مصرف CNG را افزایش داد که معادل صرفه‌جویی روزانه همین مقدار بنزین است.

دبیر انجمن صنفی CNG کشور با انتقاد از تأخیر در پرداخت کارمزد جایگاه‌ها، گفت: پایداری اقتصادی جایگاه‌ها شرط اصلی تداوم این سیاست است؛ اگر قرار باشد دولت کارمزدها را با تأخیر و از محل یارانه‌ها بپردازد، توسعه CNG ممکن نخواهد بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که هزینه خدمات جایگاه مستقیماً از محل فروش سوخت و توسط مصرف‌کننده پرداخت شود تا هم بار مالی از دوش دولت برداشته شود و هم صنعت بتواند روی پای خود بایستد.

جان‌محمدی با اشاره به فشار واردات بنزین بر بودجه عمومی کشور تصریح کرد: برای عبور از بحران ناترازی بنزین، باید هم‌زمان دو سیاست را به اجرا بگذاریم؛ واقعی‌سازی قیمت سوخت از طریق نرخ سوم بنزین و احیای ظرفیت مغفول صنعت CNG که با این دوراهکار می‌توانیم بحران ناترازی بنزین را مدیریت کنیم.

وی افزود: بیش از ۹۵ درصد مردم با سهمیه‌های فعلی بنزین که ۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان است، نیاز ماهانه‌شان را تأمین می‌کنند؛ بنابراین اجرای نرخ سوم، فشاری بر عموم مردم وارد نمی‌کند و تنها پرمصرف‌ها و دارندگان چند خودرو را هدف قرار می‌دهد.

دبیر انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد شفافیت در قیمت‌گذاری و حمایت هدفمند از سوخت پاک، بهترین راه برای جلوگیری از قاچاق، کاهش فشار بودجه‌ای و مدیریت تورم ناشی از واردات بنزین است.

 

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=26728

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?