امروز: یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴

بنزین سه نرخی راهی برای کاهش واردات

بنزین سه نرخی راهی برای کاهش واردات، به گفته یک کارشناس انرژی، با وجود تولید روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ناترازی نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر، اجرای طرح سه‌نرخی می‌تواند مصرف را مهار کرده و از وابستگی به واردات بکاهد.
به گزارش مسیر انرژی به نقل از مهر، رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی و کارشناس انرژی در رابطه با سه نرخی شدن بنزین گفت: اعمال نرخ سوم برای مصرف بیش از ۱۶۰ لیتر می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش مصرف باشد.

به گزارش مسیر انرژی به نقل از مهر، رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی و کارشناس انرژی در رابطه با سه نرخی شدن بنزین گفت: اعمال نرخ سوم برای مصرف بیش از ۱۶۰ لیتر می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش مصرف باشد.

وی با انتقاد از مصرف شتابزده بنزین در ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون مصرف بنزین شتابزده است که این امر دو علت دارد یکی مصرف بالای خودروهای داخلی و دیگری قیمت ارزان این حامل انرژی موجب افزایش مصرف شده است.

وی افزود: باید برای بهینه سازی موتورهای خودروها چاره اندیشی شود زیرا در کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی ۱۰۰ کیلومتر چهار و نیم لیتر تا پنج و نیم لیتر مصرف بنزین دارند در حالی که این عدد در کشور ما بسیار متفاوت است و برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۵ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود یعنی دوبرابر.

پدیدار در پاسخ به این سوال که ممکن است مردم با سه نرخی شدن بنزین به سمت دوگانه سوز کردن خودروهای خود سوق پیدا کنند، گفت: گاز سوز شدن خودرو در سال‌های گذشته مطرح شد اما مورد استقبال قرار نگرفت به همین دلیل برای استقبال مردم ابتدا باید آگاه سازی وفرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا مردم بدانند این اقدام چه آثار مثبتی بر زندگی شأن دارد.

وی اضافه کرد: ما هیچ موقع کمبود بنزین نداشتیم به همین دلیل سه نرخی شدن بنزین می‌تواند کمی از شتاب زدگی در مصرف را بکاهد، اما به طور کلی نظام خودروسازی ما به گونه‌ای است که خودروهای داخلی میانگین مصرفش بالایی دارند به طوری که میانگین مصرف خودروهای ایرانی در مقایسه با اتومبیل‌های که در کشورهای توسعه یافته و یا سایر کشورها یک و نیم تا دو برابر ضریب سوخت بالاتری دارند.

این کارشناس انرژی در رابطه با به صفر رسیدن واردات گفت: در صورتی که آمار ارائه شده در رابطه با میانگین تولید بنزین پالایشگاهی صحیح باشد و روزانه نزدیک به ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین تولید شود با توجه به اینکه میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۳۴ میلیون لیتر رسیده که نشان دهنده ناترازی ۱۰ میلیون لیتری بنزین در روز است و با کاهش مصرف نیاز به واردات نیز کاهش می‌یابد.

پدیدار خاطر نشان کرد: ناترازی موجود ریشه در فرسودگی ناوگان حمل و نقل دارند، بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت ۱۴ میلیون و یکصد هزار موتورسیکلت بنزین سوز در کشور ما وجود دارد که از این تعداد ۱۰ میلیون دستگاه موتور فرسوده هستند که این فرسودگی نیز منجر به هدر رفت بنزین می‌شود و در کنار سه نرخی شدن بنزین باید برای موتور و خودروهای فرسوده چاره اندیشی صورت بگیرد.

 

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=26955

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?