بورس به مدار صعود بازگشت؛ پیشتازی پتروشیمی فارابی در بورس امروز

لازم به ذکر است که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام گسترش نفت و گاز پارسیان رسید.
بازار سهام

به گزارش مسیر انرژی و به نقل از انرژی پرس، آغاز معاملات بازار سهام در دومین هفته دی ماه سال ۱۴۰۲ با بازگشت بورس به روند صعودی همراه بود. شاخص کل که در هفته گذشته، تماما سرخ‌پوش بود، در نخستین روز هفته صعودی شد و بخش عمده نمادهای بازار نیز در این صعود شریک شدند. در این میان، نمادهای شیمیایی و پتروشیمی نیز با بهبودی نسبی در مقایسه با هفته گذشته مواجه شدند اما بخش عمده نمادهای صنعت پالایشی به افت خود ادامه دادند.

شاخص کل بورس در معاملات امروز پنج هزار و ۳۱۵ واحد معادل ۰.۲۴ درصد افزایش را تجربه کرد و بازار را در سطح دو میلیون و ۱۸۲ هزار واحدی به پایان برد. علاوه بر آن، شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز صعودی بود و ۰.۵۸ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

سهامداران بورس در بازار امروز در مجموع ۸.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین خود رد و بدل کردند و سبب شدند که ارزش معاملات خرد معادل چهار هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان ثبت شود. همچنین مبادلات بین اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار امروز تقریبا برابر بود و بازار ورود پولی در حدود ۶ میلیارد تومان را تجربه کرد.

بهبود نسبی در بازار پتروشیمی‌ها

همسو با رشد کلیت بازار، بخش عمده نمادهای صنعت پتروشیمی نیز صعودی شدند؛ طوری که در پایان معاملات، ۱۸ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و ۱۱ نماد نیز منفی خوردند.

سه شرکت پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۱۹ درصد، گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۵۵ درصد و پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۱.۴۱درصد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند و از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی تخت جمشید (شجم) و پتروشیمی داراب (داراب) با افت به ترتیب، ۲.۷۵ درصد، ۱.۲۲ درصد و ۰.۸۶ درصدی، نمادهایی با بیشترین افت قیمت در صنعت خود بودند.

در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) بیش از دیگر نمادها با استقبال اشخاص حقیقی همراه شد؛ طوری‌ که خالص ورود پول حقیقی به نماد تاپیکو به ۱۰.۶ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما بیشترین خروج پول حقیقی از گروه پتروشیمی به نماد پتروشیمی نوری با خروج پول ۲۷.۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

پالایشی‌ها همچنان در سرازیری

صنعت فرآورده‌های نفتی که در بیشتر روزهای هفته گذشته نزولی بود، امروز هم به روند ناامیدکننده خود ادامه داد و شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش حدود ۱۱۰ میلیارد تومان، با افتی ۰.۲ درصدی مواجه شد. در این شرایط سهامداران حقیقی نمادهای پالایشی نیز حدود ۲۱.۷ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  شروع سرد بورس در پاییز/ خروج پول حقیقی از «شپنا» تمامی ندارد!

در بازار امروز، چهار نماد پالایشی صعودی بودند و هفت نماد نیز متحمل افت قیمت شدند. سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۹۵ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۷ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۱۵درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند و نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت(ونفت) با ۱.۰۵ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۵درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۳۱ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت پایانی را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است که در بازار امروز پالایشی‌ها نیز بیشترین خروج پول حقیقی متعلق به سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) بود. به نحوی که حقیقی‌ها ۱۳.۵ میلیارد تومان از پول خود را از این نماد خارج کردند.

کدام نمادهای شیمیایی بورس مثبت خوردند؟

صنعت محصولات شیمیایی از  رشد بورس امروز در معاملات نیز صادق بود و بخش عمده نمادهای این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند. در نهایت شاخص این گروه رشدی ۰.۰۷ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به ۳۷۷.۶ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای شیمیایی معادل ۵۲ میلیارد تومان رقم خورد.

در معاملات امروز این گروه، ۳۳ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۲۵ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت صنایع بهداشتی ساینا با نماد ساینا با رشد ۵.۱۲ درصدی در بازار امروز، پیشتاز گروه شیمیایی بود. نمادهای پاکسان (شپاکسا) با ۴.۲۱ درصد و دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۳.۰۸ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند.

از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی به سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۲.۷۸ درصد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۵۴ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۲.۴۱ درصد افت قیمت، اختصاص یافت.

لازم به ذکر است که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام گسترش نفت و گاز پارسیان رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۶.۶ میلیارد تومان وارد معاملات نماد پارسان کردند. در طرف مقابل اما سهام شرکت کربن ایران قرار داشت که خروج پول ۱۳.۵ میلیاد تومانی اشخاص حقیقی را شاهد بود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=15518

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پتروشیمی