تفاهم‌نامه ساخت کاتالیست با روس ها سالهاست در ایران تولید می شود

شرکت‌های تولید کننده کاتالیست نیز در به روز رسانی تکنولوژی‌های جدید فعالند و همیشه نسل‌های جدید را بر اساس درخواست مصرف کنندگان مطابق و شرایط فنی واحدهای پالایشگاهی تولید نمودند.
تفاهم‌نامه ساخت کاتالیست با روس ها سالهاست در ایران تولید می شود

به گزارش مسیر انرژی، هفته گذشته همایش انتقال فناوری و تولید بومی کاتالیست های پالایشی، پتروشیمی و گازی که با حضور معاونین وزیر نفت از جمله جلیل سالاری و شاهمیرزایی در محل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برگزار شد.
اما حاشیه این همایش بسیار پُررنگ تر از متن آن بود چرا که طی این مراسم، تفاهم نامه انتقال تکنولوژی کاتالیست های فرآیند ایزومریزاسیون، ریفورمینگ، گوگرد زدایی و سوپرکلوز از یک شرکت روسی به شرکت ایرانی با حضور معاونین وزیر نفت امضا شد.
این درحالیست که کاتالیست های مذکور سال های گذشته در کشور بومی سازی شده و به تولید رسیده است و انتقال مجدد تکنولوژی این کاتالیست از شرکت روسی جای سوال دارد.
در این رابطه سید علی میرمحمدی، رئیس انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست به خبرنگار نفت ما گفت: کاتالیست های Isomerization/Reformin/Hydrotreating,Claus که طی این تفاهم نامه انتقال تکنولوژی از شرکت روسی به ایرانی خواهد بود،‌ سال‌هاست که در داخل تولید و توسط پالایشگاه‌های کشور مصرف شده است. در حقیقت این همایش یک شوی تبلیغاتی است که در این برهه زمانی توسط واحد پژوهشی و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اجرا می شود و این حمایت به معنی ساخت دوباره چرخه توسط خارجی‌ها که در شرایط سخت ارزی کار بیهوده است.
وی در توضیح عملکرد این انجمن گفت: انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران دارای ۱۳ عضو دانش بنیان صنعتی بوده که در مدت ۲۰ سال گذشته و در ۱۲۰ نوع مختلف با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن تولید در سال فعالیت کرده است.
میرمحمدی در توضیح تنوع تولیدات این انجمن به خبرنگار نفت ما گفت: تولیدات اعضای انجمن در صنایع نفت، گاز، پالایشی، پتروشیمی، فولاد، مس، CNG خودرو، روغن نباتی، اسید نیتریک، اسید سولفوریک، مواد غذایی، دارو، اکسیژن، ترانس وزارت نیرو، آبکاری، چسب و رزین و روغن موتور مصرف شده است و در حال حاضر تمام نیازهای کاتالیستی پالایشگاه‌های کشور در داخل توسط اعضای این انجمن تولید می شود.
رئیس انجمن کاتالیست در خصوص صادرات محصولات کاتالیستی نیز گفت: اعضای انجمن، کاتالیست‌های تولیدی را به کشورهای روسیه، ونزوئلا، عراق، افغانستان، اروپا، عمان، ترکمنستان، بنگلادش، مالزی، هند و بلاروس صادر می کنند.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: کاتالیست‌های Reformin/Hydrotreating,Claus مدت ۱۶ سال و کاتالیست Isomerization و Platformin مدت ۸ سال است که توسط اعضای این انجمن بومی سازی و تولید و در صنایع نفت مصرف می شود که البته تاییدیه کیفیت نیز برای این کاتالیست ها اخذ شده است.
به گفته میرمحمدی، شرکت‌های تولید کننده کاتالیست نیز در به روز رسانی تکنولوژی‌های جدید فعالند و همیشه نسل‌های جدید را بر اساس درخواست مصرف کنندگان مطابق و شرایط فنی واحدهای پالایشگاهی تولید نمودند. اما متاسفانه مدیران ستادی از عملکرد مدیران بی‌خبرند چراکه کافی بود مدیریت پژوهش و فناوری پالایش و پخش از یکی از پالایشگاه‌ها سابقه تولید و مصرف کاتالیست‌های فوق ذکر را سوال می‌نمود. ضمناً حقیر دو سال قبل در جلسه‌ای با ایشان تمام صنعت کاتالیست و نحوه شکل‌گیری این صنعت و تولیدات کاتالیز را تقدیم کردم.
رئیس انجمن کاتالیست در پایان ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید و با توجه به قانون حمایت از تولید داخلی، برای انتقال فناوری تحقیق بیشتری انجام شود تا از سرمایه‌گذاری ارزی و حمایت دولتی موازی و رقابت با بخش خصوصی جلوگیری به عمل آید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=19429

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پتروشیمی