خاورمیانه و آمریکای شمالی در تولید گاز اتان ۸۰ درصد سهم دارند

گاز اتان از طریق گازهای همراه نفت، میادین گازی و پالایشگاه‌های نفت خام تولید و ۸۰ درصد آن از آمریکای شمالی و خاورمیانه برداشت می‌شود.
خاورمیانه

به گزارش مسیر انرژی به نقل از بازار، گاز اتان از طریق گازهای همراه نفت، میادین گازی و پالایشگاه‌های نفت خام تولید می‌شود که ۸۰ درصد اتان دنیا از آمریکای شمالی و خاورمیانه برداشت می‌شود.

اتان یکی از ساده‌ترین گازهای خانواده هیدروکربنی است، متان با یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن نخستین عضو این خانواده است. هنگامی‌که دو اتم کربن و شش اتم هیدروژن به یکدیگر پیوند می‌خورند، اتان به‌وجود می‌آید.

از گاز اتان در صنایع پتروشیمی، صنایع تولید ضدیخ، صنایع پلاستیکی، صنایع خودروسازی و تولید مواد شوینده و …‌. استفاده می‌شود.

این گاز از طریق گازهای همراه نفت، میادین گازی و پالایشگاه‌های نفت خام تولید می‌شود. ۸۰ درصد اتان دنیا در دو منطقه آمریکای شمالی و خاورمیانه تولید می‌شود.

براساس آمار ۹۹ درصد از اتان تولیدی در دنیا در واحدهای کراکینگ با بخار به اتیلن تبدیل می‌شود.

گاز اتان یکی از ساده‌ترین هیدروکربن‌هایی است که در حین مطالعه شیمی آلی با آن مواجه می‌شویم. همانطور که از نامشان پیداست، هیدروکربن‌ها چیزی نیستند جز ترکیبات آلی که فقط از پیوندهای هیدروژن و کربن ساخته شده‌اند.

در صنایع پتروشیمی، شرکت‌های اولفینی که محصولاتی همانند اتیلن، پروپیلن، بوتادین و… تولید می‌کنند، از خوراک گازی اتان استفاده می‌کنند. در ایران نیز پتروشیمی‌های مارون، جم، امیرکبیر و اراک در فهرست شرکت‌های خوراک گازی اتان قرار دارند.

انتهای پیام/

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=11489

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

نفت