قاچاق بنزین ایران به افغانستان

قاچاق بنزین به خارج از کشور به شیوه ترکیب بنزین با مواد دیگر و اضافه کردن آن به هیدروکربن‌های دیگر انجام می شود.
قاچاق بنزین ایران به افغانستان
به گزارش مسیر انرژی به نقل از انرژی پرس، هادی بیگی‌نژاد از شیوه قاچاق بنزین به خارج از کشور پرده‌برداری کرد و گفت: بنزین را به هیدروکربن‌های دیگر اضافه می‌کنند یا با چیزی دیگر آن را ترکیب می‌کنند و نقطه تبخیر و چگالی آن را تغییر می‌دهند و بعد به افغانستان قاچاق می‌کنند.
این روزها بنزین به سوژه داغ اخبار کشور تبدیل شده است. برخی از کارشناسان از ارزان بودن قیمت آن و قاچاق به کشورهای همسایه سخن می‌گویند، بسیاری دیگر نیز بر این باورند که باتوجه به سرانه درآمدی مردم ایران و نرخ تورم، قیمت بنزین در کشور ارزان نیست. هادی بیگی‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت وگو با «انرژی پرس» احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری را منتفی دانست و گفت: به مردم اطمینان می‌دهم در بودجه ۱۴۰۲ افزایش قیمت بنزین تعریف نشده است؛ لذا قطعا قیمت بنزین در سال جاری گران نخواهد شد.

عضو هیات تطبیق قراردادهای نفتی کشور ادامه داد: درخصوص افزایش قیمت بنزین برای سال آینده در بودجه سال ۱۴۰۳ تصمیم خواهیم گرفت، این تصمیم گیری هم در اسفند ماه خواهد بود.
نماینده مردم ملایر در مجلس درخصوص دلیل ناترازی بنزین در داخل کشور اینطور گفت: وقتی پالایشگاه جدیدی ساخته نشده و قیمت بنزین ارزان است، ناترازی در مصرف ایجاد می‌شود. چرا که سوخت یا قاچاق می‌شود یا وارد مصرف غیرسوخت می‌شود.
بیگی نژاد بیان کرد: مثلا بنزین را می‌توان در هیدروکربن‌های دیگر اضافه کرد و در حال حاضر در داخل کشور این کار را انجام می‌دهند و برش‌های هیدورکربنی را به افغانستان صادر می‌کنند. یا با چیزی دیگر آن را ترکیب می‌کنند و نقطه تبخیر و چگالی آن را تغییر می‌دهند و به فراورده‌ای دیگر تبدیل می‌شود. بعد مدعی می‌شوند که خودشان آن را تولید کرده‌اند. در حالی که می‌دانیم سواستفاده کرده‌اند و در واحدهای دیگر آن را استفاده می‌کنند.
عضو هیات تطبیق قراردادهای نفتی کشور قیمت بنزین را ارزان دانست و درباره افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: البته تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین باید یک تصمیم همه جانبه باشد. یک بخش مشکل مصرف بالای بنزین مربوط به قیمت پایین آن است، بخشی مربوط به کاهش مصرف، بخشی دیگر مربوط به تولید پالایشگاهی و بخشی مربوط به بحث سیاست‌گذاری غیرقیمتی و مدیریتی است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند و کار را به اینجا رسانده‌اند.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در جامعه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم از همین بنزین استفاده می‌کنند. برخی مصرف بیشتری و برخی مصرف کمتری دارند. برای کسانی که کم مصرف هستند یک فکر داشته باشیم و برای پرمصرف‌ها هم تدبیری بیندیشیم. همه این موارد باید را در قالب بسته‌ای بررسی کنیم.
بیگی‌نژاد درباره‌ی عقب نشینی دولت از مصوبات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: اگر دولت آن را کاهش یا افزایش دهد آسیب و دردسرهایی به دنبال دارد. باید به آسیب‌های آن هم فکر کنیم، مجموعه پتروشیمی که گاز را به قیمت مناسب دریافت می‌کند و تولید کالایی را انجام می‌دهد هم باید تغییر رفتاری در خود ایجاد کند اما این اتفاق نمی‌افتد و یکی از آسیب‌ها همین موضوع است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=11272

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پتروشیمی