قشم سر زمین فرصت های طلایی تجاری اقتصادی

مجاورت قشم با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌‌های بزرگ (در رده پاناماکس) این جزیره را به یکی از راهبردی‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس تبدیل کرده است.
قشم سر زمین فرصت های طلایی تجاری اقتصادی

از سوی دیگر، ویژگی‌‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. قرارگیری در نقطه‌‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، این منطقه را برای سرمایه‌گذاری استراتژیک و جذاب کرده است.

مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم

به گزارش مسیر انرژی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم مزایای بسیاری دارد. برای هرنوع فعالیت اقتصادی معافیت مالیاتی ۲۰ ساله اختصاص داده می‌شود. اتباع خارجی بدون اخذ ویزا می‌توانند به این منطقه آزاد در جزیره زیبای قشم سفر کنند. امکان ۱۰۰ % مالکیت خارجی، تضمین و حمایت قانونی از سرمایه گذاری خارجی و عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم است. خدمات پولی و بانکی انعطاف‌پذیر، خدمات گسترده بانکی و بیمه‌ای، انجام معاملات ارزی آسان، فعالیت بورس بین المللی اوراق بهادار و بورس نفت و محصولات پتروشیمی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه آزاد است.

سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی مشمول معافیت گمرکی می‌شوند.

ثبت سهل و آسان شرکتها، موسسات صنعتی، موسسات فرهنگی و مالکیت معنوی، تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا، مقررات آسان برای ورود کالاهای مجاز نیز سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در این منطقه آزاد را تسهیل کرده است.

امکان صادرات کالاهای تولید شده در کیش به سرزمین اصلی در چارچوب نظام ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد. فروش و یا اجاره زمین به ایرانیان و اجاره طویل المدت زمین برای اتباع خارجی نیز از دیگر امکاناتی است که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. مقررات کار در این منطقه آزاد تجاری ساده بوده و فعالان اقتصادی به نیروی کار ماهر دسترسی دارند. نرخ مصرف انرژی مقرون به صرفه است. انواع دانشگاه و مراکز علمی معتبر در منطقه آزاد قشم فعالیت می‌کنند.

موقعیت منطقه آزاد قشم استراتژیک بوده و نزدیک به مناطق نفت‌خیز عسلویه قرار دارد. بندرگاه منطقه آزاد قشم ۱۰ هزارتن ظرفیت داشته و امکان پهلوگیری شناورها در آن وجود دارد. نرخ های ترجیحی برای ساخت واحدهای صنعتی Hi- Tech از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم است.

نرخ‌های ترجیحی برای ساخت هتل و اماکن تفریحی نیز مزیتی است که برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است. در این میان هتل‌های دارای برند بین‌المللی از امتیازات بیشتری بهره‌مند خواهند شد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم

فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در منطقه آزاد قشم برای متقاضیان و علاقمندان وجود دارد. همچنین امکانات مورد نیاز برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در این منطقه آزاد نیز موجود است. به طور مثال امکان اجرای طرح‌های جدید با فناوری‌های جدید و سرمایه‌گذاری بیشتر متفاوت با طرح های اولیه برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند وجود دارد.

از سویی دیگر وجود ۵۰۰ کیلومتر ساحل در جزیره قشم موجب شده تقاضاهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری رد حوزه صنایع دریامحور وجود داشته باشد. سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو، پرورش آبزیان، راه اندازی کارخانه های فرآوری محصولات شیلاتی برای سرمایه‌گذاران در اولویت قرار دارد.

در حوزه گردشگری نیز با توجه به وجود ظرفیت‌های طبیعی گردشگری در جزیره نیز طرح های اولیه برای پروژه هایی مانند احداث هتل‌های پنج ستاره، اماکن تفریحی و اقامتی، پارک آبی و نظایر آن برای استفاده سرمایه‌گذاران آماده شده است.

در حوزه نفت و انرژی نیز به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی موجود در منطقه نیز مطالعات اولیه برای جانمایی، تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای مختلف و زمان بازگشت سرمایه گذاری براساس اولویت ها صورت گرفته و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

همچنین به تازگی مراحل اخذ مجوز ها و فرآیند سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم به ۴۵ روز کاهش پیدا کرده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=10015

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

بین الملل