به گزارش مسیر انرژی، کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در نشست خبری اخیر خود، جزئیات مهمی را در خصوص نحوه تخصیص سهمیه گازوئیل اعلام کرد. وی با تاکید بر عدم تغییر قیمت برای ناوگان دیزلی فعال در مسیرهای مشخص، از تغییر رویکرد در تخصیص سهمیه سوخت از ابتدای تیرماه خبر داد.
به گفته ویس کرمی، یک میلیون خودروی دیزلی فعال در ناوگان باری و مسافری کشور وجود دارد و سهمیه این خودروها، همواره بر اساس عملکرد ارائه شده از سوی دستگاههای ذیربط تخصیص یافته است. وی تاکید کرد که این روند همچنان ادامه خواهد داشت و هیچگونه تغییری در قیمت گازوئیل برای ناوگانی که عملکرد مشخص دارند، اعمال نخواهد شد.
تخصیص سوخت بر مبنای “حرکت”؛ راهکاری برای مقابله با بارنامههای صوری
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به وجود برخی مشکلات در گذشته، اظهار داشت: “شرایطی بوجود آمده بود که برخی از ناوگان کارکرد واقعی نداشتند و بارنامههای صوری صادر میشد. از طرفی، سامانههای سپهتن و سیپاد نیز برای تشخیص عملکرد واقعی به طور کامل اجرایی نشدند.”
وی افزود: “بنابراین، طرح تخصیص سوخت در مسیر بر مبنای حرکت ناوگان در مسیر را طراحی کردیم تا بتوانیم عملکرد واقعی ناوگان را تشخیص دهیم.” این طرح، با هدف شناسایی ناوگان فعال و جلوگیری از سوء استفاده از سهمیه سوخت، طراحی شده است.
اجرای طرح از تیرماه؛ تمرکز بر عملکرد واقعی ناوگان
ویس کرمی تصریح کرد: “از ابتدای تیرماه، سهمیه ناوگان بر مبنای عملکرد و تخصیص سوخت بر مبنای بارنامه و در مسیر اختصاص مییابد و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند و یا باربرگ غیرواقعی دارند، شامل افزایش قیمت خواهند شد.” این بدان معناست که ناوگانی که به طور واقعی در حال فعالیت و جابجایی بار هستند، همچنان از سهمیه سوخت با قیمت ۳۰۰ تومان بهرهمند خواهند شد.
هدف اصلی؛ کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اهداف اصلی این طرح، گفت: “هدف از اجرای این طرح به هیچوجه افزایش قیمت برای ناوگان فعال نیست، بلکه هدف کنترل مصرف گازوئیل و جلوگیری از قاچاق سوخت است.” وی افزود که با اجرای این طرح، بارنامه صوری و باربر تخصیص سهمیه سوخت حذف خواهد شد.
تاثیر طرح بر ناوگان برون شهری و درون شهری
ویس کرمی با اشاره به وجود بارنامههای صوری در حوزه ناوگان برون شهری و درون شهری باربر، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح، این مشکل برطرف شده و سهمیه سوخت به صورت عادلانهتر و بر اساس عملکرد واقعی ناوگان تخصیص یابد.
نتیجهگیری
تغییر نحوه تخصیص سهمیه گازوئیل از تیرماه، گامی مهم در راستای مدیریت مصرف سوخت، جلوگیری از قاچاق و حمایت از ناوگان فعال کشور است. با اجرای این طرح، انتظار میرود که سهمیه سوخت به صورت عادلانهتر و بر اساس عملکرد واقعی ناوگان تخصیص یافته و از سوء استفاده از این منابع ملی جلوگیری شود.