نخستین واحد MTO کشور در مکران اجرایی شد

مدیر شهرک پتروشیمی مکران: یکی از واحدهای ما همزمان متانول و ام تی او را در حال اجرا دارد. پیشرفت واحد زجیره زیر 10 درصد است
نخستین واحد MTO کشور در مکران اجرایی شد

به گزارش مسیر انرژی، عظیم کوهستانی، مدیر شهرک پتروشیمی مکران درخصوص شهرک مکران و هدف از طراحی آن اظهار کرد: سال ۱۳۹۰، در مطالعاتی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه‌ی صنعت پتروشیمی در کشور انجام داد، چند گزینه برای توسعه‌ی پتروشیمی مطالعه شدند که از آن جمله می‌توان به چابهار، قشم و پارسیان اشاره کرد و در جمع‌بندی نهایی چابهار انتخاب شد.

او ادامه داد: در آن سال مصوب شد که هاب سوم پتروشیمی بعد از ماهشهر و عسلویه، در چابهار شکل بگیرد. توسعه‌ی پتروشیمی به وزارت دفاع محول شد به دلیل اینکه منطقه‌ی چهابهار تحت پوشش وزارت دفاع است. در واقع سرمایه‌‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های پتروشیمی در چابهار بر عهده‌ی وزارت دفاع است و این سرمایه‌گذاری از طریق شرکت شستان که صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح است. به این منظور شرکتی به نام نگین پتروشیمی مکران تأسیس شده و از سال ۱۳۹۱ فعالیت خودش را در چابهار آغاز کرده است.

کوهستانی در پاسخ به این سوال که برای تکمیل این شهرک نیازمند چه میزان سرمایه‌گذاری هستیم بیان کرد: زمانی که چابهار شکل گرفت، پیش‌بینی شد که سه نوع خوراک در آن منطقه باشد؛ گاز اتان و میعانات گازی از عسلویه تأمین شد. ‌ گاز متان بیشتر خط لوله‌ی هفتم کشوری بود، خط لوله‌ای قرار بود تحت عنوان خط لوله‌ی صلح به پاکستان و هند برود و چون آن خط لوله در منطقه سیستان و بلوچستان ایجاد شده بود، اولین خوراک پتروشیمی برای چابهار نیز از همان گاز تأمین‌ شد.

مدیر شهرک پتروشیمی مکران اضافه کرد: دو خوراک دیگر نیز بررسی شد که قرار بود از عسلویه انتقال پیدا کند یکی اتان و دیگری کاندنسیت بود. وزارت نفت اواسط کار ترجیه دادند که این خوراک‌ها در عسلویه به سرمایه‌گذاران همان منطقه داده شود، لذا تنها خوراکی که باقی ماند گاز متان بود. ما بر مبنای گاز متان رسیدیم به یک ترکیبی مشتمل بر ۵ واحد جی تی ایکس و یک واحد اوره و آمونیاک با یوتیلیتی متمرکز که این ترکیب و مطالعات توسط مشاوران بین‌المللی انجام شد و به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال شد و در نهایت طرحی جهت اجرای هاب سوم پتروشیمی مصوب شد.

کوهستانی درخصوص محصولات این پتروشیمی گفت: ظرفیت، ۸ونیم میلیون تن محصول جامد در سال است. همانطور که می دانید کل صنعت پتروشیمی حدود ۹۲ میلیون محصول در ۶۸ مجمتمع پتروشیمی محصول تولید می‌کند. با اضافه شدن این ۶ پتروشمی، تعداد پتروشیمی‌های کشور افزایش پیدا می‌کند و ظرفیت محصولات پتروشیمی از ۹۲ میلیون فعلی به بالای ۱۰۱ میلیون تن می‌رسد.

بیشتر بخوانید:  بورس با افت سهام پتروشیمی‌ها به تعطیلات رفت

او ادامه داد: در مرحله‌ی اول طرح‌های چابهار، متانول را در حال اجرا داریم و ۴ واحد متانول ما تا دو سال آینده به مدار اضافه می‌شوند که مجموع این متانول‌ها ۶.۷میلیون تن ظرفیت تولیدشان است. با توجه به اینکه مجوزهای ما براساس زنجیره صادر شده، ملزم و محکوم به این هستیم که زنجیره‌ی محصولات پتروشیمی را اجرا کنیم.

کوهستانی در پاسخ به این سوال که باتوجه به افت قیمت جهانی متانول، آیا این تولید سودآور خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: آنچه که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای چابهار تعریف کرد، اجرای طرح‌های زنجیره است. سرمایه‌گذاران مکلف هستند متانول را اجرا کنند. اجرای بعدی این مجتمع‌ها که واحد الفین است و بعد اتیلن و پروپیلن و بعد از آن واحدهای پایین دست را باید اجرا کنند. در کنار محدودیت‌هایی که در کشور داریم این احتمال وجود دارد برخی از واحدهای ما دو، سه سال اول متانول تولید و صادر کنند و از محل درآمد آن واحدهای بعدی را بسازند.

وی اضافه کرد: یکی از واحدهای ما همزمان متانول و ام تی او را در حال اجرا دارد. پیشرفت واحد زجیره زیر ۱۰ درصد است ولی پیشرفت واحدهای متانول حدود ۴۳ درصد است. به نظر می‌رسد این اولین واحد ام تی او است که در کشور اجرایی شده.

کوهستانی درخصوص مبلغ سرمایه‌گذاری پل شهرک گفت: در فاز ۱۴ میلیارد دلار، حجم کل سرمایه‌گذاری است. کل سایت پتروشمی در چابهار را به دو فاز تقسیم کردیم. فاز اول توسعه است که هم اکنون در حال اجراست. این فاز دارای ۵ واحد جی تی ایکس، یک واحد اوره و آمونیاک و یک واحد یوتیلیتی متمرکز است که برای آن‌ها حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. برای فاز دوم هم حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه‌ پیش‌بینی کردیم.

مدیر شهرک پتروشیمی مکران در پایان اظهار کرد: حجم کلی سرمایه‌گذاری ما در چابهار حدود ۲۰ میلیارد دلار است. سال‌های گذشته مجموعاً در حوزه‌ی زیرساخت و طرح‌های پتروشیمی حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته. ما ۴ واحد متانول داریم که بین ۴۲ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. زیرساخت‌ها هم که یوتیلیتی است ۵۲ درصد پیشرفت داشته است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=11567

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل