هشت قرارداد تولید بار اول در مناطق نفت‌خیز جنوب اجرایی شد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب: ۸ قرارداد در مرحله صدور مجوز تولید بار اول از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار دارد.
هشت قرارداد تولید بار اول در مناطق نفت‌خیز جنوب اجرایی شد
به گزارش مسیر انرژی، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه تاکنون ۸ قرارداد تولید بار اول به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال به مرحله اجرا رسیده است، گفت: در افق دو ساله ارزش جذب فناوری‌های جدید نیز بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

محمد گلستان‌باغ گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همسو با اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و بهره‌مندی از مصوبه تولید بار اول (ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان – بند «ی» ماده ۲۹ قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳.۰۱.۲۵) به‌منظور تأمین نیازهای فناورانه، راهبردی و تحریمی، سطح ارتباطات علمی و مالی خود را با شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان افزایش داده است.

وی ادامه داد: تا کنون هشت قرارداد جاری تولید بار اول به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال در این شرکت به اجرا در آمده است که شامل پلاگ‌های متورم‌شونده قابل بازیافت، سیال جایگزین گِل‌ روغنی و کنترل هرزروی، نرم‌افزار جامع مهندسی بهره‌برداری، خدمات جریان‌سنج چندفازی، نرم‌افزار اسیدکاری و شبیه‌ساز جریان چندفازی پایا و پمپ‌های چندفازی است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: استفاده از ظرفیت قانونی مصوبه تولید بار اول، تجاری‌سازی محصولات فناورانه را شتاب بخشیده است، به‌نحوی که حجم مالی قراردادهای فناورانه در مناطق نفت‌خیز جنوب در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیشتر از ۶ برابر ۱۰ سال پیش از آن شده است. این قراردادهای فناورانه در ۲ سال اخیر در این شرکت مجموعاً ۱۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته و بیش از ۱۳۰ موقعیت شغلی مستقیم در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کرده است.

افزایش ۱۵ هزار بشکه‌ای نفت در روز با راه‌اندازی پمپ‌های چندفازی

گلستان‌باغ افزود: از جمله دستاوردهای این قراردادها می‌توان به امضا و شروع به‌کار قرارداد تولید بار اول با موضوع «طراحی، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه پمپ چندفازی Perla260» با شرکت دانش‌بنیان اکسین گاز پمپ در مردادماه امسال اشاره کرد که در فاز اول پروژه با نصب و راه‌اندازی یک مجموعه پمپ چندفازی‌ تولید به میزان ۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و با نصب و راه‌اندازی هر چهار مجموعه پمپ، نگهداشت و افزایش تولید به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز را درپی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  ثبات بازار ارز عامل افزایش درآمدهای نفتی بوده است

وی با اشاره به اینکه به‌تازگی مجوز سه قرارداد دیگر توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به مناطق نفت‌خیز جنوب ابلاغ شده است، گفت: ارزش این سه قرارداد در مجموع ۳ هزار میلیارد ریال و صرفه جویی ارزی آنها نیز حدود ۵ میلیون یورو برآورد می‌شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه ۸ قرارداد در مرحله صدور مجوز تولید بار اول از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار دارد، اظهار کرد: ارزش این قراردادها ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است که حدود ۶۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمسقیم مشغول به‌کار می‌شوند و حدود ۲۴ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

وی افزود: ۱۷ موضوع تولید بار اول نیز در مرحله نهای‌سازی پیشنهادهای فنی و مالی قرار دارد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پایان گفت: هفت طرح در قالب طرح‌های پیشران در حوزه فناوری در بستر تولید بار اول در حال پیگیری است که در مرحله امکان‌سنجی، بررسی بسترسازی قراردادی و اخذ مجوزهای لازم قرار دارند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=14831

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل