پتروشیمی ها قربانی مصرف گاز خانگی

تامین گاز بخش خانگی مهمترین اولویت شرکت ملی گاز است، اما برای تامین گاز بخش خانگی راحت‌ترین کار برای وزارت نفت قطع گاز پتروشیمی‌هاست. قطع گازی که گاهی تا ۴۵ روز نیز به طول می‌انجامد.
گاز پتروشیمی

به گزارش اختصاصی «مسیر انرژی»، سال گذشته،  بیش از ۲۴۲ میلیارد مترمکعب گاز در کشور سوخته شد که از این میزان  ۱۲۳ میلیارد سهم بخش خانگی و تجاری،۴۸  میلیارد سهم صنایع عمده ‌ و۷۱ میلیارد مترمکعب سهم نیروگاه‌ها بود.

سوال مهم این است که پتروشیمی‌ها چند درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند که در زمان اوج مصرف، گاز آن‌ها ابتدا قطع می‌شود؟در پاسخ باید عنوان کرد براساس آمار، سال گذشته، مجموع گازی که به‌عنوان خوراک و سوخت در اختیار  پتروشیمی‌ها قرار گرفت حدود ۸ درصد ‌مصرف روزانه کشور و معادل روزانه ۶۲ میلیون مترمکعب بوده است.

پتروشیمی‌ها به ازای مصرف ۸ درصد از گاز کشور حدود نیمی از ارز کشور را تامین می‌کنند. با توجه به اینکه پتروشیمی‌ها یکی از مهمترین تامین‌کننده‌های ارز کشور هستند قطع گاز آنها از یک سو موجب کاهش منابع ارزی و بالا رفتن نرخ ارز در کشور می‌شود و از سوی دیگر به‌دلیل توقف تولید، موج جدیدی از گرانی محصولات پتروشیمی را در پی دارد. سال گذشته عدم‌النفع قطع گاز پتروشیمی‌ها ۷۰۰ میلیون دلار بود.

وزیر نفت سال گذشته کمبود و قطع گاز پتروشیمی‌ها را به گردن دولت روحانی انداخت. این درحالی است که دولت پیشین پارس جنوبی را با تولید روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب تحویل گرفت و این عدد را به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رساند. اما اوجی، از افزایش ۵۰ میلیون مترمکعب تولید پارس جنوبی در دولت رئیسی سخن گفته و درعین‌حال از بیان جزئیات خودداری کرده است.

اگر ادعای اوجی را بپذیریم باید میزان تولید از پارس جنوبی به ۷۵۰ میلیون مترمکعب رسیده باشد. اما شواهد حاکی از آن است که آمار آقای وزیر از حقیقت به دور بوده و عدد واقعی افزایش تولید پارس جنوبی احتمالا بین ۵ تا ۱۰ میلیون مترمکعب است.

این وضعیت در شرایطی  است که براساس اظهارات حمیدرضا فولادگر رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار اگر روند مصرف گاز در کشور اصلاح نشود، در پایان برنامه هفتم ۷۲۰میلیون مترمکعب در روز ناترازی گاز خواهیم داشت.

به تازگی نیزدبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران عنوان کرد به علت برودت هوا پتروشیمی‌ها کاملاً دچار محدودیت شدند و گاز اکثر پتروشیمی‌هایی که از گاز متان استفاده می‌کنند قطع هستند.

احمد مهدوی ابهری با اشاره به اینکه پتروشیمی‌هایی که گاز متان صرف می‌کنند فعلاً از مدار خارج شده‌اند خاطرنشان کرد: در سال گذشته به علت محدودیت‌های گاز ۷۰۰ میلیون دلار عدم النفع برایمان به دنبال داشت.فریادهایی که ما می زنیم برای سرمایه گذاری در میادین گازی، مصرف بهینه و صرفه‌جویی به دلیل این است که لطمه‌ای به تولید وارد نشود در حالی که باید سال‌های گذشته به آن فکر می‌کردیم.

این وضعیت نشان می دهد چالش قطع گاز پتروشیمی ها روز به روز مزمن تر می شود و دولت به جای اینکه برای اقناع افکار عمومی گاز پتروشیمی ها را فدای مصرف خانگی می کند باید هرچه سریع تر راه چاره مناسبی برای این چالش پیدا کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=16953

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل