ایران تولید نفت اوپک را افزایش داد

ایران تولید نفت اوپک را در ماه اوت افزایش قابل توجه داد و با وجود کاهش اضافی تولید از سوی عربستان، بع گفته رویترز نفت ایران صعود کرده است.
ایران تولید نفت اوپک را افزایش داد

به گزارش مسیر انرژی به نقل از شانا، ایران تولید نفت اوپک را افزایش داد. براساس نظرسنجی رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اوت، ۲۷.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. این مقدار تولید نفت ۲۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئیه افزایش یافته و نخستین افزایش ماهانه تولید این گروه از فوریه بوده است.

ایران از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف است. صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳، با وجود تحریم‌های آمریکا، افزایش یافت، اما دیدگاه‌های مختلفی درباره حجم دقیق آن وجود دارد. برخی تحلیلگران می‌گویند رشد صادرات ایران، به چالش اوپک‌پلاس در مدیریت بازار اضافه می‌کند.

از سویی تولید نفت ۱۰ عضو اوپک که در توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس مشارکت دارند، ۱۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش یافت. عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان خلیج فارس، پایبندی بالا به محدودیت عرضه را حفظ و کاهش تولید اضافی را اعمال کردند.

صادرات عامل موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا

طبق نظرسنجی رویترز، تولید نفت عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده اوپک است، حدود ۹ میلیون بشکه در روز در اوت ماند. ریاض کاهش داوطلبانه روزانه تولید یک میلیون بشکه را در ماه اوت برای دومین ماه متوالی تمدید کرد تا حمایت بیشتری از بازار فراهم کند.

بنابر یافته‌های این نظرسنجی، تولید نفت ایران در اوت، به ۳.۱۰ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین حجم از سال ۲۰۱۸ است که واشینگتن، تحریم‌ها علیه ایران را مجدد وضع کرد. تحلیلگران معتقدند ایران با صادرات بالاتر توانست تحریم را دور بزند.

این نظرسنجی نشان داد دومین افزایش بزرگ تولید در میان اعضای اوپک، مربوط به نیجریه بود که شاهد ازسرگیری صادرات نفت از پایانه فورکادوس بود.

تولید اوپک همچنان حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح هدف‌گذاری‌شده است، زیرا نیجریه و آنگولا از ظرفیت کافی برای تولید مطابق سهمیه توافق‌شده برخوردار نیستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=10878

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل