ضرورت و جایگاه رفع موانع صادرات قیر

صادرات پنج ماهه قیر ایران در سال 1402 و مقایسه آن با مدت مشابه سنوات قبل، افزایش چشمگیر صادرات این محصول را نشان می دهد.
ضرورت و جایگاه رفع موانع صادرات قیر

به گزارش مسیر انرژی به نقل از نفت ما، با مرور آمار صادرات پنج ماهه قیر ایران در سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با مدت مشابه سنوات قبل، شاهد افزایش چشمگیر صادرات این محصول در این مدت هستیم به نحوی که با وجود فصلی بودن صادرات قیر، در پنج ماهه اول امسال بالغ بر ۲.۲۶۰.۰۰۰ تن قیر با ارزشی حدود ۸۳۸ میلیون دلار از کشور صادر گردیده است. نکته قابل توجه اینکه میزان صادرات این محصول در ۵ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۶۶.۰۰۰ تن افزایش یافته است.
از سویی دیگر میزان وکیوم باتوم معامله شده در یورس کالا نسبت به سال گذشته بیش از ۵۲ درصد افزایش یافته است به نحوی که در این مدت بیش از ۲.۶۹۴.۰۰۰ تن وکیوم باتوم در بورس کالای ایران معامله شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل ۱.۷۵۲.۰۰۰ تن وکیوم باتوم معامله گردیده است.
کشورهای امارات، عمان، هند، چین و پاکستان ، پنج کشور اول مقصد صادراتی قیر ایران بوده و رشد صادرات قیر ایران به چین نسبت به سال گذشته بالغ بر چهار برابر شده است.
لذا ملاحظه می گردد قیر به عنوان یکی از ده محصول برتر صادراتی کشور نقش و جایگاه ویژه ای در ارزآوری برای کشور داشته و لازم است در حال حاضر که در آغاز نیمه دوم سال هستیم و بنابر سوابق قبلی در نیمه دوم هر سال ، میزان تقاضا برای قیر ایران در بازارهای صادراتی افزایش می یابد، علاوه بر حذف موانع ایجاد شده ناشی از وضع قوانین جدید مرتبط با نحوه بازگشت ارز و تسهیل فرایندهای صادراتی برای تولیدکنندگان و بازرگانان، از فرصت صادراتی این محصول استراتژیک به نفع منافع ملی استفاده گردد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=11883

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل