ماراتن نفس گیر شرکت های پتروشیمی برای سود بیشتر

بررسی میزان سوددهی شرکت های پتروشیمی می تواند چشم انداز روشنی را در سال آینده برای آنها مشخص کند.
ماراتن نفس گیر شرکت های پتروشیمی برای سر سود بیشتر

به گزارش مسیر انرژی، در حالی که در روزهای پایانی سال۱۴۰۲ قرار داریم بررسی میزان سوددهی شرکت های پتروشیمی می تواند چشم انداز روشنی را در سال آینده برای آنها مشخص کند. در چنین وضعیتی شرکت هایی که از میزان سوددهی قابل قبولی برخوردار بوده اند می توانند به ادامه مسیر موفقیت خود و شرکت هایی که از میزان سوددهی کافی برخوردار نبوده اند نقاط ضعف خود را مورد بررسی قرار داده و با بررسی این نقاط ضعف تلاش کنند در سال آینده وضعیت بهتری پیدا کنند. در ادامه به بررسی وضعیت سوددهی برخی از شرکت های پتروشیمی مهم کشور می پردازیم.
در سال ۱۴۰۲ شرکت پتروشیمی بوعلی سینا‌ با سرمایه یک هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان و ارزش بازار ۸۶ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومانی در گزارش ماهانه منتهی به بهمن ماه سال جاری رشد ۹۰ درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است.
درآمد حاصل از فروش بهمن ماه سال جاری بوعلی، در مقایسه با ماه گذشته با افزایش ۶ درصدی و در مقایسه با دوره مشابه (فروش ۳ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومانی بهمن ماه سال ۱۴۰۱) با افزایش چشمگیر ۹۰ درصدی همراه بوده است.
از سوی دیگر پتروشیمی مارون در فروش محصولات خود به رکورد جدیدی در بهمن ماه سال جاری دست یافته است. براساس گزارش فعالیت ماهانه پتروشیمی مارون این شرکت در بهمن ماه سال گذشته ۶۱۴ میلیارد تومان از محصولات خود را صادر نموده بود که امسال با جهش ۱۲۱ درصدی از مرز یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان گذشته است پلی اتیلن سنگین با فروش بیش از ۷۸۸ میلیارد تومان بیشترین نقش را در صادرات این شرکت داشته است.
این بنگاه اقتصادی با سرمایه ثبت شده ۸۰۰۰ میلیاردی در دوره یک ماه بهمن سال جاری جمعا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محصولات خود را فروخته که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رشد ۶۶ درصدی دارد همچنین این شرکت در بهمن ماه سال گذشته در بازار‌های داخلی حدودا ۲ هزار میلیارد تومان از محصولات خود را فروخته بود که در بهمن ماه امسال با رشد ۵۰ درصدی به بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.
هلدینگ خلیج‌فارس که در دو سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته، سود خالص شرکت مادر را در این مدت از ۳۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۶۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسانده است و توانسته رکورد ارزش بازار ۱۱۷۰ هزار میلیارد تومان را در تاریخ بازار سرمایه به نام خود ثبت کند، این در حالی است که اول سال ۱۴۰۰ ارزش بازار هلدینگ ۷۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
همچنین تولید گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با رشد صعودی در دو سال گذشته از ۲۰.۵ میلیون تن به ۲۳.۲ میلیون تن در سال رسید و تا پایان امسال به ۲۴.۵ میلیون تن خواهد رسید. ارزش فروش شرکت از دیگر شاخص‌های مهم عملکردی است که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد در پایان سال ۱۳۹۹ به ۴۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد در پایان سال ۱۴۰۲ دست خواهد یافت.
از سوی دیگر شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ۹ ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی ضعیف‌تری به نسبت ۹ ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای آذر ماه امسال ۲۱ هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۲۲ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومانی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ کاهش ۵ درصدی و به زبان دیگر، ریزش هزار و ۱۰۹ میلیارد تومانی داشته است. در این ۹ ماهه، بیشترین میزان فروش به آبان ماه با ۳ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مهر ماه با ۳۱ درصد رشد تعلق گرفته است.<br />یکی دیگر از شرکت هایی که در بین شرکت های پتروشیمی کشور سوددهی خوبی داشته، آریاساسول است. شرکت پتروشیمی آریا ساسول با انتشار صورت‌های مالی خود در۹ ماه ابتدایی سال۱۴۰۲ مبلغ فروشی معادل ۲۴۴ هزار میلیارد ریال را گزارش کرده است. بر اساس این گزارش سود آریا در ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۲ معادل ۸۲ هزار میلیارد ریال بوده که به معنی ۶۰۱ تومان به ازای هر سهم است. همچنین در سال ۱۴۰۲، آریا توانسته به بالاترین میزان تولید و فروش ۹ ماهه در طی ادوار فعالیت خود دست یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=17116

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

گزارش و تحلیل