به گزارش مسیر انرژی، به نظر می رسد روسیه مشابه اقداماتی که برای ایجاد ناوگان شبح برای صادرات نفت و محصولات نفتی در مواجهه با تحریمهای غرب آغاز کرد، جمع آوری ناوگان شبح از کشتیهای حمل الانجی را شروع کرده است.
بررسی بلومبرگ از دادههای پایگاه داده کشتیرانی Equasis نشان می دهد شرکتهای کشتیرانی کمتر شناخته شده که از منطقه آزاد تجاری دبی فعالیت میکنند، در سه ماه گذشته، مالکیت حداقل هشت کشتی را به دست گرفتهاند. از این تعداد، چهار کشتی حمل الانجی یخ شکن، پیش از این مجوز مقامات روسیه را برای عبور از مسیر قطب شمال در تابستان امسال دریافت کردهاند. به نظر میرسد مسکو برای این مسیر که مسیر دریای شمال است، تعداد بالایی مجوز صادر کرده است. شماری از کشتیهای دارای مالکیت جدید، بیمهگری ندارند که نشانه دیگری از کشتیهایی است که اکنون بخشی از «ناوگان شبح» هستند.
مالت هامپرت، بنیانگذار اندیشکده «انستیتو آرکتیک» که در واشنگتن دی سی مستقر است، به بلومبرگ گفت: نشانههای متعددی، به تلاشهای روسیه برای ایجاد ناوگان کشتیهای شبح برای الانجی اشاره دارد.
طبق گزارش بلومبرگ، انتقال مالکیت کشتیها به نهادهای کمتر شناخته شده در حوزه های قضایی کمی شفاف خارج از روسیه، شباهت زیادی به اقدامات دو سال پیش روسیه دارد که شروع به جمع آوری ناوگان شبح برای حمل نفت خود کرد.
روسیه به دنبال سهم بیشتری از بازار جهانی الانجی بوده است، اما تحریمهای آمریکا شروع پروژه «آرکتیک ال ان جی ۲» را به تعویق انداخته است. اتحادیه اروپا هم تحریمهای جدیدی را علیه صادرات مجدد گاز طبیعی مایع (الانجی) روسیه از این بلوک، تصویب کرده است. کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه، چهاردهمین بسته تحریمها علیه روسیه را تصویب کردند که شامل ممنوعیت صادرات مجدد الانجی و جابهجایی بار بین دو کشتی در بنادر اروپایی، سرمایهگذاریهای جدید در پروژه های الانجی که در حال حاضر در روسیه در دست ساخت هستند و همچنین ارائه فناوری و کالاها است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، نخستین اقدام اتحادیه اروپا علیه الانجی این کشور ، ممکن است اقدامات این کشور برای ایجاد ناوگان شبح از کشتیهای الانجی را سرعت ببخشد.