به گزارش مسیر انرژی، در خرداد ماه ۱۴۰۴، علیرغم فعالیت مشترک دو شرکت پتروشیمی غدیر و ارومیه، در ماه مورد بررسی نمایشگر تفاوتهای قابل توجهی در وضعیت تولید، فروش و درآمد بودهاند که منعکسکننده تجربههای متفاوت در صنعت پتروشیمی ایران است. در ادامه، نگاهی جامع به عملکرد هر دو شرکت و تحلیل مقایسهای وضعیت آنها ارائه میشود.
پتروشیمی غدیر در خرداد ۱۴۰۴
شرکت پتروشیمی غدیر با نماد «شغدیر» در خرداد ماه ۱۴۰۴، عملکرد قوی از خود نشان داد. این شرکت با ثبت فروش ۳۰۴ میلیارد تومان، به تولید ۱۲ هزار تن محصولات دست یافت. همچنین، حجم فروش این شرکت در این ماه به ۶ هزار تن رسید. در مجموع، در طی سال مالی جاری، غدیر موفق شد ۳۶ هزار تن تولید کند و با فروش ۲۷ هزار تن، مبلغ فروش تقریبی ۱.۴ هزار میلیارد تومان را ثبت کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد نزدیک به ۱۲ درصد را نشان میدهد. این رقم در حالی ثبت شد که هدف بودجه، تولید ۱۳۲ هزار تن و فروش این مقدار برابر با ۱۳۲ هزار تن و درآمدی معادل ۸.۴ هزار میلیارد تومان است. این ارقام نشان میدهد که غدیر در ادامه مسیر اجرای برنامههای خود قرار دارد و از روند رو به رشد برخوردار است.
پتروشیمی ارومیه در خرداد ۱۴۰۴
در خردادماه ۱۴۰۴ پتروشیمی ارومیه با نماد «شاروم» با کاهش قابل توجه در تولید و فروش روبهرو بوده است. تولید این شرکت در این ماه به ۷ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افت داشته است. حجم فروش نیز تنها ۳ هزار تن بوده است که نسبت به ماه گذشته ۴۷ درصد کاهش دارد.
درآمد این شرکت در خرداد تنها ۵۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که این رقم در اردیبهشت ماه به ۱۸۶ میلیارد تومان رسیده بود؛ بنابراین، کاهش ۷۱ درصدی در درآمد را نشان میدهد. در مجموع، در طی سال مالی جاری، ارومیه موفق شده است ۲۵ هزار تن تولید کند و با فروش ۱۵ هزار تن، مبلغ فروش ۴۰۱ میلیارد تومان ثبت نماید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد کاهش داشته است. هدف بودجهای شرکت، تولید ۱۵۰ هزار تن، فروش ۹۱ هزار تن و درآمد ۲.۵ هزار میلیارد تومان است. اما وضعیت فعلی نشان میدهد این اهداف دور از دسترس به نظر میرسد.
تحلیل مقایسهای
مقایسه عملکرد این دو شرکت نشان میدهد که پتروشیمی غدیر در آغاز فصل تابستان وضعیت درخشانتری دارد. این شرکت بر خلاف پتروشیمی ارومیه، در حال تحقق نسبی اهداف خود است. غدیر با رشد تولید و فروش و همچنین عبور از اهداف برنامهریزی شده، نشان میدهد که توانست روند بهبود و توسعه را حفظ کند. در مقابل، ارومیه با کاهش تولید، فروش و درآمد مواجه است، که این مسائل احتمالا ناشی از عوامل داخلی یا خارجی مانند مشکلات تولید، بازارهای فروش یا تحریمها است.
به نظر میرسد غدیر در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و میتواند سهم قابل توجهی در بازار پتروشیمی ایران ایفا کند. در حالی که ارومیه نیازمند اقدامات اصلاحی و استراتژیک برای عبور از بحرانهای جاری است. آینده صنعت پتروشیمی ایران در گروی تطابق این شرکتها با تحولات بازار و بهرهگیری از فرصتهای موجود خواهد بود.
برای مطالعه بیشتر در خصوص علل افت پتروشیمی ارومیه به این لینک مراجعه کنید.