صعود تقاضای جهانی نفت در بخش جاده‌ای تا سال ۲۰۴۰

بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در بخش جاده‌ای تا سال ۲۰۳۲ با ۵درصد افزایش به حداکثر ۵۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، همچنین افزایش تعداد خودروها، مانع کاهش تقاضای جهانی نفت در این بخش تا سال ۲۰۴۰می‌شود.
صعود تقاضای جهانی نفت در بخش جاده‌ای تا سال ۲۰۴۰

به گزارش مسیر انرژی،به‌نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد افزایش تقاضای جهانی نفت در بخش جاده‌ای، پس از رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۳۲، تا سال ۲۰۴۰ کاهش مصرف نفت به ازای هر خودرو را جبران می‌کند و به همین دلیل در سطح ۴درصد بیشتر از تقاضای سال ۲۰۲۳ ثابت باقی خواهند ماند، اما از سال ۲۰۴۰ به بعد روند تقاضای جهانی این بخش کاهش خواهد یافت.

این بانک انتظار دارد تفاوت‌های زیادی در زمان به‌اوج‌رسیدن تقاضای نفت در کشورهای مختلف وجود داشته باشد.

این بانک در مطلب خود آورده است که ۱.۷ میلیارد خودرو در سطح جاده‌های جهان، ۴۷درصد از تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است و مصرف بنزین حدود نیمی از تقاضای نفت بخش جاده‌ای را تشکیل می‌دهد.

گسترش خودروهای برقی جدید که به‌عنوان خودروهای باتری و پلاگین هیبریدی شناخته می‌شود (نه هیبریدی‌های سنتی)، اکنون بر تقاضای جهانی تأثیر می‌گذارد.

این بانک انتظار دارد افزایش خودروهای برقی جدید و افزایش کارآیی موتورهای احتراق داخلی باعث کاهش ۶۵درصدی مصرف در هر خودرو (تا ۲۸۵ گالن در سال) تا سال ۲۰۴۰ شود.

بانک گلدمن انتظار دارد تا سال ۲۰۴۰ تعداد خودروهای جهان از خودروهای برقی جدید ۶۰درصد افزایش یابد.

براساس پیش‌بینی این بانک، تقاضای نفت بخش جاده‌ای در بازارهای نوظهور، به‌استثنای چین، تا سال ۲۰۴۰ روبه‌رشد خواهد بود. این افزایش تقاضا تقریباً کاهش مداوم در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (اوئی‌سی‌دی) و به‌زودی در چین را جبران خواهد کرد که انتظار می‌رود تقاضای نفت بخش جاده‌ای این کشور در سال ۲۰۲۵ به اوج برسد.

طبق نظر بانک گلدمن ساکس، زمان به‌اوج‌رسیدن تقاضای نفت جاده‌ای می‌تواند از سال ۲۰۲۵، تا پس از سال ۲۰۴۰ تحت مسیرهای جایگزین برای رشد اقتصادی و گسترش خودروهای برقی در کشورها متفاوت باشد. درعین‌حال، رشد تقاضای نفت برای تولید محصولات پتروشیمی و سوخت جت قوی‌تری خواهد بود.

از نظر مقایسه، سناریوی پایه گلدمن ساکس درباره رشد ثابت تقاضای نفت جاده‌ای، از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی بیشتر بوده و پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کمتر است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://energypath.ir/?p=17733

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

بین الملل