به گزارش مسیر انرژی به نقل از تسنیم، نعمتالله نجفی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگوی تلویزیونی خود، بهطور جدی به معضل قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: «سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی بهصورت منحرف به مسیرهای دیگری فرستاده میشود و به نیروگاهها نمیرسد». وی افزود که این وضعیت به دلیل شبکههای قاچاق پیچیدهای است که سوخت مایع را از سراسر کشور به استانهای مرزی منتقل میکنند.
نجفی یکی از روشهای قاچاق سوخت به خارج از کشور را جمعآوری سوخت بهصورت مویرگی و انتقال آن به مرزها به وسیله خودروهای شوتی دانست. او تأکید کرد که برای مقابله با این مسئله، دستگاههای مختلف باید از بخشینگری پرهیز کرده و رویکردی یکپارچه اتخاذ کنند.
چالش در حوزه دریایی و شناورها
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به معضل قاچاق سوخت در حوزه دریایی نیز اشاره کرد و گفت که شناورهای ترددکننده به سواحل کشورهای دیگر ملزم به استفاده از سامانه AIS هستند، اما تا کنون این سامانهها به سامانه دریافت فرآورده (سدف) شرکت پخش فرآوردههای نفتی متصل نشدهاند. وی توضیح داد که اطلاعات مربوط به پیمایش شناورها بهصورت دستی وارد سامانه میشود و دخالت عوامل انسانی در این فرآیند، مانعی جدی برای مبارزه با قاچاق سوخت است.
نجفی اعلام کرد که بیش از یک سال است که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با سازمان بنادر و دریانوردی برای اتصال این دو سامانه در حال مذاکره است، اما تا زمانی که این اتصال صورت نگیرد، قاچاق سوخت در حوزه دریایی ادامه خواهد داشت.
قاچاق سوخت در بخش کشاورزی
نجفی همچنین به قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: «وزارت جهاد کشاورزی هنوز سامانه پهنهبندی خود را به سامانه دریافت فرآورده شرکت پخش نفت متصل نکرده است»، به همین دلیل قاچاق سوخت در این بخش ادامه دارد. وی افزود که وزارت جهاد کشاورزی بدون داشتن نظارت دقیق بر استفاده از سوخت در بخشهای مختلف مانند ادوات کشاورزی و مرغداریها، بهراحتی نمیتواند از قاچاق جلوگیری کند.
مشکلات در تأمین سوخت نیروگاهها
یکی دیگر از مشکلات اصلی، قاچاق سوخت به نیروگاهها است. نجفی بیان کرد که سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی بهطور غیرمستقیم در مسیرهای اشتباهی ارسال میشود و به نیروگاهها نمیرسد. او تأکید کرد که باید الگوی مصرف مشخصی برای سوخت نیروگاهی تدوین شود تا از انحراف سوخت جلوگیری شود. وی همچنین اشاره کرد که در حال حاضر، تناسبی بین رشد تولید برق و رشد مصرف سوخت وجود ندارد و این میتواند به بروز مشکلات جدی در تأمین برق کشور منجر شود.