به گزارش مسیر انرژی به نقل از ایرنا، رضا نواز اظهار داشت: همه دولتها برای اداره کشور دارای منابع و مصارف مشخصی هستند. اگر درآمدهای بخش انرژی از جمله بنزین و گازوئیل کاهش پیدا کند، دولتها ناگزیر میشوند برای تأمین هزینههای خود یا از سایر منابع درآمد بیشتری کسب کنند، یا مصارف را در بخشهای مختلف که گاه مرتبط با زندگی مردم است کاهش دهند تا بتوانند توازن مالی را برقرار کند.
به گفته وی، تثبیت قیمت سوخت به ظاهر خوشایند به نظر میرسد، اما در واقع فشار مالی آن از مسیرهای دیگر به اقتصاد کشور بازگشته است و مردم هزینههای این تثبیت را در بخشهای دیگر میپردازند. این به معنای مجوزی برای افزایش قیمت نیست ولی تاثیرپذیری اقتصاد کشور از این جهت قطعی است.
این فعال حوزه سوخت ادامه داد: حتی اگر کالای بنزین را صفر در نظر بگیریم، هزینه انتقال، حمل، خدمات و توزیع هر سال افزایش دارد؛ بنابراین وقتی قیمت سوخت ثابت بماند، دولت حتی امکان پوشش هزینههای انتقال و توزیع را هم از دست میدهد، اتفاقی که هم اکنون در حال وقوع است.
سخنگوی صنف جایگاهداران با اشاره به تبعات ارزی واردات بنزین به اقتصاد کشور اظهار داشت: نحوه تخصیص ارز برای واردات سوخت در نهایت بر اقتصاد خانواده و کل کشور اثرگذار است و چه بسا یکی از عوامل افزایش نرخ ارز باشد.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت تاکید کرد: جایگاههای سوخت نقشی در تعیین قیمت و سهمیه سوخت ندارند ولی پیوسته از سیاستهای قیمتی نادرست طی چندین دهه آسیب دیدهاند و دولتها با عنوان” چون قیمت پایین است پول نداریم” از این بخش انتظار تحمل شرایط را داشته اند که در عمل امکان برابر کردن هزینههای جایگاهها با انتظار دولت وجود ندارد و شاهد زیاندهی در این بخش هستیم.
نواز ادامه داد: البته دولتها میتوانند از منابع دیگری این کمبود را جبران کنند که جبران هم کردهاند ولی اکنون به نظر می رسد ادامه این روش سخت شده است. البته که بخشهای دیگر تامین و توزیع هم در این وضعیت قرار دارند.
وی با بیان اینکه ضروری است دولت در هرگونه تصمیمگیری برای افزایش، کاهش و تغییر سهمیهبندی یا هر نوع سیاست در مورد سوخت، مردم را اقناع کند، گفت: مردم بیش از خود تصمیم، از تبعات اقتصادی آن نگران هستند. اگر اقناع و آگاهسازی عمومی انجام شود و همزمان دولت برنامه ریزی کند و اطمینان دهد که این تصمیمها تأثیر منفی بر معیشت و گرانیها ندارد و در این تصمیم عدالت بین اقشار مرفه و مستضعف برقرار شود، بهتر می توان به نفع کشور تصمیم گرفت.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت اضافه کرد: در فضای رسانهای کنونی، ۲ نگاه افراطی و تفریطی نسبت به قیمت سوخت وجود دارد؛ عدهای قیمت بنزین را با دلار مقایسه کرده و موضوع را دلاریزه میکنند و گروهی دیگر آن را «مفت» میدانند و معتقدند چون کشور نفت دارد، نیازی به دریافت بهای آن نیست که باید گفت هر دو رویکرد غلط است و باید کنار گذاشته شود.
نواز خاطرنشان کرد: اگر دولت با تکیه بر نگاه بومی، تصمیم های خود را به درستی تبیین کند و توجه ویژهای به ناوگان عمومی حملونقل و دهکهای پایین جامعه داشته باشد تا از تصمیمها آسیب نبینند، آن تصمیم در نهایت در جهت منافع ملی عمل خواهد کرد.
