بهگزارش مسیر انرژی، رضا سرائی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب پنجاه و ششمین سالروز تاسیس ماشین سازی با اشاره به اینکه ماشین سازی تنها مجموعه صنعتی کشور است که حیطه گستردهای از فعالیتهای مختلف تولید و اجرای طرحهای صنعت را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در حال حاضر واحدهای تولید شرکت ماشین سازی اراک در قالب پنج گروه تولیدی از جمله ساخت تجهیزات، متالوژی، دیگهای بخار، پل و سازههای فلزی، ماشین و مونتاژ فعالیت میکند و این خدمات سبب شد ماشین سازی یک شرکت ویژه در کشور شود و هر گونه طراحی صنعتی را در نیم قرن گذشته انجام دهد.
وی بیان کرد: ماشین سازی اراک دارای رتبههای نخست نفت، گاز و پتروشیمی در حوزههای طراحی و ساخت است همچنین در حوزه خطوط لوله نیز فعال است، ماشینسازی در بخش راهسازی، آب، صنعت و معدن دارای رتبههای پیمانکاری است و قادر است مگا پروژهها را منعقد و طراحی و ساخت آن را اجرا کند اما به دلیل امکان صنعتی که دارد بخش دیگر آن به فراموشی سپرده شده است، امروز در کشور شرکتهای بزرگی وجود دارد که یک سالن ۵۰۰ متری هم ندارند اما مگا پروژههای کشور در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به آنها واگذار میشود در حالی که ماشینسازی باید به عنوان شرکت دست دوم تجهیزات این حوزه را طراحی، ساخت، مهندسی و نصب را اجرا کند.
سرائی با بیان اینکه هر کدام از گروههای ماشین سازی در کشور دهها رقیب جدی دارد که عمده رقبا از دل ماشینسازی و گروههای تخصصی ماشینسازی خارج شدهاند اما هیچ کدام ظرفیت ماشین سازی اراک را ندارند که یک ظرفیت بالقوه برای صنعت کشور است،گفت: به اعتقاد بنده ماشین سازی باید به سمت مگاپروژهها پیش برود چراکه اگر ماشینسازی به عنوان پرچمدار و پیشران صنعت استان بتواند به مگاپروژهها ورود داشته باشد بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در استان از ردههای ده به بالا به رتبههای یک کشوری ارتقا پیدا میکنند و اشتغال مناسب در استان به وجود میآید همچنین سرمایههای صنعتی استان توسعه پیدا میکند بنابراین نیاز است از ظرفیتهای مغفول مانده ماشین سازی به سمت و سوی مگا پروژهها پیش رفت.
وی با اشاره به اینکه ماشین سازی به عنوان صنعت پیشران استان در بخش صنعتی، باید به وظیفه خود بیش از گذشته بپردازد، افزود: تقاضا داریم یک همت عالی در استان شکل گیرد تا بتوان مجددا تولیدات ماشین سازی را معرفی کرد در این راستا برای نخستین بار در فرودگاههای اهواز، بوشهر و عسلویه بیلبوردهای ماشینسازی نصب شده است.
مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک با بیان اینکه حتی پالایشگاه نیز ظرفیتهای ماشینسازی را نمیشناسد، عنوان کرد: ماشین سازی اراک، نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور دارد، ماشینسازی برای نخستین بار تجهیزات فرایندی پتروشیمیهای کشور را میسازد، هم اکنون دهها پروژه پترو پالایش در دست است اما صاحبان پروژه هنوز باور ندارند ماشین سازی میتواند این تجهیزات را بسازد و از طریق شرکتهایی برای خرید تجهیزات به شرکتهای اروپایی معرفی میشوند. بنابراین معرفی ظرفیتهای صنعتی ماشین سازی استان به کشور کار بسیار سختی است اما باید بتوان این ظرفیت را معرفی و ماشین آلات مورد نیاز را تولید کرد.
سرائی با بیان اینکه ماشینسازی ظرفیت اجرای مگاپروژهها را دارد و استراتژی شرکت این است که به مگاپروژه دست پیدا کند و بتواند به پروژههای صنعتی کشور ورود داشته باشد، اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه ظرفیتهای تولیدی ماشین سازی تنها از یک چهارم ظرفیت استفاده میشود به طور مثال در بخش متالورژی ۲۴ هزار تن ظرفیت ذوبریزی وجود دارد در حالی که زیر ۱۰ هزار تن تولید میشود، یا سال گذشته حدود ۲ و نیم یورو واردات تجهیزات و قطعات توسط پتروشیمیها وجود داشته و بخش قابل توجهی از تجهیزات وارداتی بوده است بنابراین در جهت تامین بخشی از تجهیزات یدکی مورد نیاز مکاتباتی با پتروشیمیها انجام شده تا بتوان چه تجهیزاتی را در راستای پروسه تعمیر، نگهداری و اورهال انجام شود و از واردات این تجهیزات جلوگیری شود و سهم بازار را به دست بیاوریم.
وی با بیان اینکه پروژهها به راحتی به صنایع واگذار نمیشود، افزود: این حق را صاحبان صنایع میدهیم که نگران باشند در فرایند تولید محصولات آنها با ساخت داخل دچار مشکل نمیشود و یکی از وظایف اصلی شرکت این است که بحث فنی ساخت تجهیزات را اثبات کند که توانایی فنی و مهندسی، ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی را دارد.
سرائی بیان کرد: ماشینسازی ظرفیت خودروسازی و ساخت هرگونه قطعاتی را دارد اما خطوط تولید ما از روز نخست سازماندهی؛ برای سفارشگیری و پروژهای تعریف شده و هم اکنون در برنامه بازسازی و نوسازی شرکت نیز مسیری دنبال میشود تا بتوان تولید انبوه را تعریف کرد.
وی ادامه داد: در داخل کشور به دلیل توسعه منابع ملی از تمام ظرفیتهای ماشین سازی استفاده میشود اما در منطقه به دلیل اینکه با تحریمهای ظالمانه آمریکا مواجه هستیم نمیتوان در کشورهای منطقه به راحتی حضور پیدا کنیم اما هفته گذشته در راستای ایجاد کنسرسیوم به بغداد سفر داشتیم تا محصولات خود را عرضه کنیم و هم اکنون فعالیتهایی در مناطق بصره و بغداد آغاز شده است و دیدن چنین ظرفیت صنعتی برای این کشورها باور نکردنی است اما محدودیتهایی وجود دارد که در پروژههای کشورهای همسایه حضور داشته باشیم، همچنین با برخی از سرمایهگذارن چینی و شرکتهای عراقی که زمینه صنعتی دارند مذاکراتی شده است تا در پروژههای نفت، گاز و پتروشیمی حضور داشته باشیم.
وی ادامه داد: بخشی از مواد اولیه شرکت از طریق متالورژی شرکت تولید و تامین میشود و یکی از ویژگی ماشین سازی تولید بخشی از مواد اولیه است و بخش دیگر از تامین کنندگان و تولیدکنندگان داخلی استفاده میشود اما بخش دیگری از مواد اولیه که در کشور ظرفیت تولید آن وجود ندارد وارد میشود اما عمده نیاز صنعت از تولیدات شرکت و تولیدات داخلی است. در دو سال اخیر با توجه به شرایط کشور ماشین سازی با گرفتاریهای مالی بسیاری مواجه بود اما سعی شد فضای سیاسی در شرکت از بین برود و تنها منافع ملی و کشور دیده شود، ماموریت اصلی شرکت پرداختن به مسائل صنعتی و پروژههای صنعتی است و همکاران در این راستا گام برمیدارند.
سرائی عنوان کرد: اگر صنایع فعال باشند و اشتغال صنایع حفظ شود سبب میشود نیروی انسانی از شرایط معیشت مناسب برخوردار و آرامش نسبی در جامعه ایجاد شود که خوشبختانه در استان مرکزی نگاه استاندار مرکزی به تولید و صنعت بسیار ویژه است و فعالیتهای ویژهای شکل گرفته به طوری که استان مرکزی به عنوان استان معین اقتصاد دریا شناخته شد و شرکت ماشین سازی نیز در این ستاد نقش مهمی دارد.
وی عنوان کرد: ماشین سازی صنعت، صنعت ساز است، شهرداری ها باید از ظرفیت عمرانی ماشین سازی استان استفاده کنند و در پروژههای خود به جای استفاده از پلهای بتنی میتواند با استفاده از سازههای فلزی پروژه را هر چه سریعتر پیش ببرند بنابراین برای اینکه چرخ صنعت ماشین سازی و صنعت استان بچرخد باید شهرداری در پروژههای شهری از تولیدات و ظرفیت ماشین سازی اراک استفاده کنند.